تدریس معلمان به فعالیتهای آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس، اطلاق می شود. تدریس به منظور ایجاد شرایط مطلوب یادگیری در فراگیران توسط معلم صورت میگیرد. در آموزش جغرافیا روشهای مفید و متنوعی برای انتقال مفاهیم برای مخاطبان وجود دارد. هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی بهترین روش های تدریس موثر در آموزش جغرافیا است. این تحقیق در گام نخست به شیوه اکتشافی و بر اساس مصاحبه با اساتید و متخصصان به منظور شناسایی موثرترین روش های تدریس جغرافیا صورت گرفت و در گام دوم بر اساس معیارهای استخراجی (روش های تدریس موثر) و گزینهها (متوسطه اول و دوم)، پرسشنامه مقایسه زوجی طراحی شد. سپس با مراجعه به دانشجو معلمان رشته آموزش جغرافیای پردیس امیرکبیر که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل هستند، به روش نمونه گیری سیستماتیک، دادهها گردآوری گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارها (روش های تدریس موثر) و سپس گزینهها (متوسطه اول و دوم) دوبهدو باهم مقایسه گردیدند. نتایج نهایی بر اساس تحلیل سلسله مراتبی اهمیت هر یک از روش های تدریس موثر در آموزش جغرافیا حاکی از اولویت تدریس گردشگری با 51 درصد، تدریس فناوری محور با 26 درصد، روش اکتشافی با 16 درصد و سخنرانی با 7 درصد بوده است. ترتیب اولویت روش های تدریس در آموزش جغرافیا بر اساس مقطع متوسطه اول و دوم تقریبا یکسان بوده است، بگونه ای که در متوسطه اول و دوم بازدید میدانی و گردشگری بهترین راهبرد برای یادگیری آموزش جغرافیا محسوب می شود.
سلیمان نژاد, محمد, فرامرزی, نازنین, رباطجزی, ریحانه, & ساداتی فر, سیده مدینه. (1401). شناسایی و رتبه بندی روشهای موثر تدریس در آموزش جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(4), 79-94.
MLA
محمد سلیمان نژاد; نازنین فرامرزی; ریحانه رباطجزی; سیده مدینه ساداتی فر. "شناسایی و رتبه بندی روشهای موثر تدریس در آموزش جغرافیا", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4, 4, 1401, 79-94.
HARVARD
سلیمان نژاد, محمد, فرامرزی, نازنین, رباطجزی, ریحانه, ساداتی فر, سیده مدینه. (1401). 'شناسایی و رتبه بندی روشهای موثر تدریس در آموزش جغرافیا', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 4(4), pp. 79-94.
VANCOUVER
سلیمان نژاد, محمد, فرامرزی, نازنین, رباطجزی, ریحانه, ساداتی فر, سیده مدینه. شناسایی و رتبه بندی روشهای موثر تدریس در آموزش جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1401; 4(4): 79-94.