استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران.
چکیده
توجه به سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، در کتابهای درسی نظام آموزش رسمی کشور، بستری مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و زمینهسازی و انتقال آموزههای دینی و اخلاقی به شمار میرود. در نوشته حاضر؛ با استفاده از روشهای کمی و فراوانیسنجی به بررسی میزان انعکاس دادههای مربوط به سیره در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه، سال تحصیلی 1402- 1401 پرداخته شده است. جامعه آماری شامل کتابهای مطالعات اجتماعی پایه هفتم تا نهم بوده است که با توجه به ماهیت موضوع، نمونهگیری انجام نشده و همه جامعه آماری بررسی شده است. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی است. در این تحقیق میزان فراوانی دادهها، ارجاعات و نوع مطالب مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که بیشتر مطالب مرتبط با سیره «دارای منبع» بودهاند. همچنین در نوع مطالب، غلبه با «دیگر اشکال روایت» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
محمدباقر, راحله. (1402). بررسی انعکاس مطالب مربوط به سیره معصومین(ع) در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(2), 1-16.
MLA
راحله محمدباقر. "بررسی انعکاس مطالب مربوط به سیره معصومین(ع) در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5, 2, 1402, 1-16.
HARVARD
محمدباقر, راحله. (1402). 'بررسی انعکاس مطالب مربوط به سیره معصومین(ع) در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(2), pp. 1-16.
VANCOUVER
محمدباقر, راحله. بررسی انعکاس مطالب مربوط به سیره معصومین(ع) در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1402; 5(2): 1-16.