1
دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز، ایران.
2
دکترای جامعه شناسی فرهنگی
10.48310/rsse.2024.15734.1177
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی محتوای سوالات کنکور سراسری از نظر توجه به سطوح شناختی بلوم می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا است و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش سوالات جامعه شناسی کنکور سراسری از سال 1392 تا 1401 می باشد. ابزار این پژوهش، فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی حیطه ی شناختی بلوم می باشد. یافته های تحقیق نشان داد که سهم سوالات در سطوح دانش، درک و فهم، کاربرد، تجریه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به ترتیب 5/72 درصد، 5/22 درصد، 1 درصد، 3 درصد، 1 درصد و صفر درصد می باشد. نتیجهی پژوهش به طور کلی نشان از پراکندگی نامتوازن سطح سؤالات از نظر طبقه بندی بلوم به نفع سطوح پایین شناختی دارد. پیشنهاد می شود در طراحی سوالات کنکور سراسری به همه ی سطوح شناختی توجه شده و به سطح دانش محدود نشود. نتایج این پژوهش می تواند در طراحی سوالات کنکور سراسری مدنظر قرار گیرد
محمدحسینی نژاد, سید میلاد, & کوچکیان, زینب. (1402). تحلیل سوالات جامعه شناسی کنکور سراسری بر اساس حیطه شناختی بلوم (1392-1401). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(3), 35-50. doi: 10.48310/rsse.2024.15734.1177
MLA
سید میلاد محمدحسینی نژاد; زینب کوچکیان. "تحلیل سوالات جامعه شناسی کنکور سراسری بر اساس حیطه شناختی بلوم (1392-1401)", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5, 3, 1402, 35-50. doi: 10.48310/rsse.2024.15734.1177
HARVARD
محمدحسینی نژاد, سید میلاد, کوچکیان, زینب. (1402). 'تحلیل سوالات جامعه شناسی کنکور سراسری بر اساس حیطه شناختی بلوم (1392-1401)', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(3), pp. 35-50. doi: 10.48310/rsse.2024.15734.1177
VANCOUVER
محمدحسینی نژاد, سید میلاد, کوچکیان, زینب. تحلیل سوالات جامعه شناسی کنکور سراسری بر اساس حیطه شناختی بلوم (1392-1401). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1402; 5(3): 35-50. doi: 10.48310/rsse.2024.15734.1177