مدرس گروه علوم اجتماعی پردیس زینبیه پیشوا دانشگاه فرهنگیان
10.48310/rsse.2024.15464.1176
چکیده
یکی از مهمترین نکات در طراحی و اجرای هر پژوهشی، انتخاب روش مناسب و متناسب با موضوع و اهداف پژوهش و قابلیت اجرایی آن روش است. حال آیا میتوان واحدهای انسانی و واقعیتهای اجتماعی (جوامع، فراوردههای ادبی و انسانی، سبکهای هنری، قواعد اخلاقی و حقوقی و... ) را به شکل تطبیقی بررسی کرد؟ فراوردههای انسانی و اجتماعی نه آنچنان شبیه هم هستند که نتوان ویژگیهای خاصی برای هر کدام قائل شد و نه آنچنان یگانه هستند که نشود جنبههای مشترکی بین آنها کشف کرد. مسئلهمندی پژوهش حاضر این است که در چه مواردی و چگونه میتوان روش تطبیقی را به کار بست و وضعیت پژوهشهای صورتگرفته با روششناسی تطبیقی(تطبیقپژوهی) در حوزه مطالعات اجتماعی در ایران چگونه است؟
روششناسی: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- تحلیلی است که بر حسب هدف جزء پژوهشهای کاربردی، و بنا به ماهیت دادههای آن، در دسته تحقیقات کمی و بر حسب روش گردآوری دادهها جزء روشهای اسنادی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مجلات با برچسب «علمی- پژوهشی» است.( 5161 مقاله علمی-پژوهشی)
یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشترین تحقیقات مبتنی بر روششناسی تطبیقی به ترتیب فراوانی مربوط به: 1. «ادبیات و زبانها»، 2. «حقوق»، 3. «علوم دینی»، 4. «هنر»، 5. «مطالعات اجتماعی»، و... میباشد. همچنین در حوزه مطالعات اجتماعی ایران بیشترین مجلات علمی- پژوهشیای که حاصل اینگونه پژوهشها را منتشر کردهاند به ترتیب عبارتند از: فصلنامههای 1.«زن در فرهنگ و هنر»، 2. «مجله جامعهشناسی ایران»، 3. «علوم اجتماعی(دانشگاه علامه طباطبایی)»، «زن در توسعه و سیاست»و «مطالعات فرهنگ- ارتباطات»... .
میرزایی, جمشید. (1402). بررسی وضعیت پژوهشهای تطبیقی در حوزه مطالعات اجتماعی در ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(4), 69-94. doi: 10.48310/rsse.2024.15464.1176
MLA
جمشید میرزایی. "بررسی وضعیت پژوهشهای تطبیقی در حوزه مطالعات اجتماعی در ایران", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5, 4, 1402, 69-94. doi: 10.48310/rsse.2024.15464.1176
HARVARD
میرزایی, جمشید. (1402). 'بررسی وضعیت پژوهشهای تطبیقی در حوزه مطالعات اجتماعی در ایران', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(4), pp. 69-94. doi: 10.48310/rsse.2024.15464.1176
VANCOUVER
میرزایی, جمشید. بررسی وضعیت پژوهشهای تطبیقی در حوزه مطالعات اجتماعی در ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1402; 5(4): 69-94. doi: 10.48310/rsse.2024.15464.1176