1
جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2
دکتری آب و هواشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
10.48310/rsse.2024.15840.1188
چکیده
در این تحقیق راهبردهای تدریس موثر در آموزش جغرافیا مورد واکاوی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و از نظر روش انجام نیز توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری جمعی از معلمان جغرافیا بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ۵۰ نمونه انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به سوال پژوهش از آزمون رتبه ای نا محدود اکتشافی(روش جوهانسون) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تدریس میدانی جغرافیا، آموزشهای چند رسانهای دانش آموزان، آشنایی با راهبردهای تدریس جدید جغرافیا، استفاده از وسایل کمک آموزشی و فن آوری، استفاده از مدل هوش مصنوعی در آموزش محیطی جغرافیا، استفاده از روش مشارکتی در تدریس و افزایش حقوق و ظرفیت معلمان از راهبردهای کلیدی و مهم در آموزش جغرافیا با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از راهبردهای تدریس جدیدی نیز برای آموزش دانشآموزان لازم و ضروری است. در علم جغرافیا نیز استفاده معلمان از راهبردهای جدید و به روز میتواند به آموزش بهتر جغرافیا کمک نماید.
دولتشاهی, زینب, & طولابی نژاد, میثم. (1402). عوامل و راهبردهای موثر در آموزش درس جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(4), 59-68. doi: 10.48310/rsse.2024.15840.1188
MLA
زینب دولتشاهی; میثم طولابی نژاد. "عوامل و راهبردهای موثر در آموزش درس جغرافیا", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5, 4, 1402, 59-68. doi: 10.48310/rsse.2024.15840.1188
HARVARD
دولتشاهی, زینب, طولابی نژاد, میثم. (1402). 'عوامل و راهبردهای موثر در آموزش درس جغرافیا', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(4), pp. 59-68. doi: 10.48310/rsse.2024.15840.1188
VANCOUVER
دولتشاهی, زینب, طولابی نژاد, میثم. عوامل و راهبردهای موثر در آموزش درس جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1402; 5(4): 59-68. doi: 10.48310/rsse.2024.15840.1188