تاریخ محلی اگرچه موضوع جدیدی نیست و به صورتهای مختلف از گذشتههای دور تا به امروز وجود داشته است. اما از جهت آموزش و تدریس در دهه های اخیر در بسیاری از کشورها مورد توجه قرارگرفته است. در کشور ما اگرچه آموزش تاریخ محلی در مدارس هنوز در آموزش رسمی وجود ندارد، اما در سرفصل دروس رشته تاریخ و آموزش تاریخ در دوره کارشناسی و ارشد مورد توجه قرار گرفته است.کتب فتوح ، فضائل شهرها، آثار البلاد، صوره الارض، سفرنامهها و کتب مسالک و ممالک از مهم ترین منابع جغرافیای تاریخی است که در آموزش تاریخ محلی کاربرد زیادی دارد. در این منابع که وجه جغرافیائی آن برجسته تر از جنبه تاریخی آن است درک مکانی سیر حوادث تاریخی به خوبی تعمیق می شود . علاوه براین تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی دیگر دانش های مرتبط با تاریخ محلی هستند که در پژوهش و آموزش تاریخ محلی باید بدان تکیه کرد. طرح تاریخ محلی به شکل درسی هم میتواند یک فرصت آموزشی برای مطرح کردن درس تاریخ و درگیر کردن دانشآموزان در فرایند یادگیری باشد هم به فهم کردن تاریخ کمک شایانی کند.کاربرد دانش جغرافیای تاریخی در آموزش تاریخ محلی سئوال اصلی مقاله است که برای پاسخ به آن با روش مطالعه روندی و تفسیر منابع جغرافیای پژوهش انجام گرفته است. یافته های پژوهش بیانگر آنست که توجه به جغرافیای تاریخی که موجب تقویت درک مکانی فراگیران می شود و استفاده از روش ها و ابزار خاص پژوهش جغرافیای تاریخی در این آموزش تاریخ محلی موثر است.
فتحی, کوروش. (1402). دانش جغرافیای تاریخی عاملی کاربردی در آموزش تاریخ محلی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(4), 39-58. doi: 10.48310/rsse.2024.15854.1187
MLA
کوروش فتحی. "دانش جغرافیای تاریخی عاملی کاربردی در آموزش تاریخ محلی", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5, 4, 1402, 39-58. doi: 10.48310/rsse.2024.15854.1187
HARVARD
فتحی, کوروش. (1402). 'دانش جغرافیای تاریخی عاملی کاربردی در آموزش تاریخ محلی', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 5(4), pp. 39-58. doi: 10.48310/rsse.2024.15854.1187
VANCOUVER
فتحی, کوروش. دانش جغرافیای تاریخی عاملی کاربردی در آموزش تاریخ محلی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1402; 5(4): 39-58. doi: 10.48310/rsse.2024.15854.1187