1
استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران
10.48310/rsse.2024.15903.1190
چکیده
آموزش جغرافیا به دانشآموزان کمک میکند تا توانمندیهای خود را برای درکِ مفاهیم مکانی، فرهنگی و اجتماعی جهان اطراف، بهبود بخشند. در این مقاله، با روش کیفی توصیفی از نوع کتابخانهای و اسنادی؛ به بررسی راهبردهای مؤثری که معلمان میتوانند در استفاده از آنها در تدریس جغرافیای پایهی دهم انسانی بهرهبرداری کنند، پرداخته شد که بر اساس بررسیهای انجام شده شش راهبرد مؤثر برای ده درس از جغرافیای دهم پیشنهاد میگردد. اولین راهبرد مورد بررسی، استفاده از روش پروژه است که کار گروهی را تقویت میکند و به مسائل واقعی و قابلمشاهده در زندگی شاگرد نزدیک است. دومین راهبرد مورد بررسی، استفاده از فناوریهای آموزشی است. با استفاده از ابزارها و منابع آموزشی مبتنی بر فناوری مانند نرمافزارها، ویدئوها، نقشههای تعاملی و سایتهای آموزشی، معلمان میتوانند جذابیت و تعامل را در فرایند آموزش جغرافیا افزایش دهند. این فناوریها میتوانند بهعنوان ابزارهای تکمیلی در جهت تقویت دانش و درک مفاهیم جغرافیایی مورداستفاده قرار بگیرند. سومین راهبرد کاوشگری و حل مسئله؛ از این طریق دانشآموزان بهراحتی قادر به برقراری ارتباط بین مفاهیم جغرافیایی و واقعیتهای محیطی خواهند بود. این روش، به دانشآموزان کمک میکند تا مفاهیم را بهطور عمیقتر درک کنند و ارتباط آنها با دنیای واقعی را بیشتر لمس کنند. راهبرد چهارم رویدادهای جاری است که به دانشآموزان فرصت شناخت سبکهای مختلف اطلاعرسانی را میدهد. راهبرد پنجم مطالعهی میدانی است که فراگیران مستقیماً برای رسیدن به هدفهای درسی فعالیتهای میدانی انجام میدهند. درنهایت بارش مغزی که تدبیری برای ابزارهای تفکر در کلاس درس جغرافیا فراهم میآورد.