آموزش جغرافیا در مدارس کشورهای پیشرفته(نمونه پژوهش:مدارس کشور استرالیا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران

2 مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان البرز

10.48310/rsse.2024.15915.1192

چکیده

آموزش جغرافیا در جهان با متدهای جدیدتری در حال انجام است و این مهم در مدارس کشورهای پیشرفته انجام می‌شود. ازاین‌رو و به‌تبع برنامه‌های آموزشی در مدارس ،کشور استرالیا هم از نمونه کشورهای موفق در حوزه آموزش جغرافیا در مدارس است که توانسته است الگویی مهم برای دیگر کشور باشد. با این توصیف که ،روند اثرگذاری آموزش جغرافیا هم در مدارس استرالیا،از دوره‌های ابتدایی آغازشده و تا پایان دوره دبیرستان ادامه می‌یابد. معرفی و تدریس درس جغرافیا در مدارس کشور استرالیا، به‌عنوان یک امر اجباری در حوزه یادگیری از سال پایه، مانند مهدکودک، تا سال 8 در استرالیا فراهم می‌کند. و فرصت‌های جدید برای یادگیری و تدریس فراهم می‌کند. فرصت‌ها در آموزش جغرافیا تا حدودی ناشی از چالش‌ها در مدارس خواهند بود. اما می‌تواند مرتبط با روش‌ها و الگوها و امکانات باشد. چالش‌های کلیدی در مورد آموزش جغرافیا وجود دارد که در پذیرش برنامه درسی؛ تخصص معلم در آموزش جغرافیایی؛ و منابع خود را نشان می‌دهند .به‌هرحال این‌ها چالش‌های مهمی درزمینه آموزش جغرافیا در مدارس استرالیاست و فرصتی است برای تدریس متمرکز و یادگیری در جغرافیا که دانش آموزان استرالیا بر آن تکیه زنند.از طرفی دیگر،مسائل دیگری نظیر( تخصص معلم ، منابع باکیفیت تدریس جغرافیا، اهمیت طراحی آموزشی، پیاده‌سازی تجربیات یادگیری باکیفیت برای دانش آموزان) همه در آموزش جغرافیای برنامه درسی استرالیا، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها