امروزه آموزش جغرافیا، جهت آشنایی دانشآموزان با ویژگیهای طبیعی و انسانی کشور خود و سایر کشورها اهمیت خاصی در نظام برنامه ریزی آنها دارد. جغرافیا یک درس ضروری جهت آماده سازی دانش آموزان برای آینده است.
آموزش جغرافیا در چارچوب یک عنوان درسی خاص به منظور ایجاد فرصتهای مناسب یادگیری برای اهداف کلی و جزئی در ایران انجام میشود. اگرچه کتابهای درسی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در سه حیطه یادگیری شناختی، مهارتی و نگرشی تهیه میشوند، اما در نهایت معلمان جغرافیا هستند که برنامه درسی را هماهنگ و اجرا میکنند و به رفتار پایانی که به عنوان آموزش تعریف میشود دست مییابند.
این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از فرم مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفته است. در طول مصاحبه، از معلمان سوالاتی در مورد روش های تدریس، فنون و تکنیک های آموزشی، مهارت های جغرافیایی، وسایل و مواد کمک آموزشی و نحوه مدیریت کلاس سوالاتی از آنها پرسیده شده است.
جامعه آماری ما در این پژوهش 40 نفر از دبیران جغرافیای مدارس شهرهای مختلف ایران در سال تحصیلی 1402-1401
می باشد که به شیوه تصادفی انتخاب شده اند. دادهها از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد، هرچند معلمان جغرافیا از روشهای متناسب با برنامه درسی استفاده میکنند ولی در خصوص وسایل و مواد کمک آموزشی ضعفهای وجود دارد که باید جبران شود.
صادقی, منصور, & رضائی عارفی, محسن. (1403). تاثیر رویکردهای آموزشی معلمان بر آموزش موثر جغرافیا در دبیرستان های منتخب ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(1), 99-118. doi: 10.48310/rsse.2024.16213.1201
MLA
منصور صادقی; محسن رضائی عارفی. "تاثیر رویکردهای آموزشی معلمان بر آموزش موثر جغرافیا در دبیرستان های منتخب ایران", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 1, 1403, 99-118. doi: 10.48310/rsse.2024.16213.1201
HARVARD
صادقی, منصور, رضائی عارفی, محسن. (1403). 'تاثیر رویکردهای آموزشی معلمان بر آموزش موثر جغرافیا در دبیرستان های منتخب ایران', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(1), pp. 99-118. doi: 10.48310/rsse.2024.16213.1201
VANCOUVER
صادقی, منصور, رضائی عارفی, محسن. تاثیر رویکردهای آموزشی معلمان بر آموزش موثر جغرافیا در دبیرستان های منتخب ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(1): 99-118. doi: 10.48310/rsse.2024.16213.1201