آموزش شاخص‌های مورفوتکتونیک به دانشجویان جغرافیا با استفاده از GIS و Google earth

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 . گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/rsse.2024.16307.1202

چکیده

پیشینه و اهداف: اغلب لندفرم‌های سطح زمین بـه آرامـی و طـی هـزاران یـا میلیـون‌هـا سـال تکامـل مـی‌یابنـد و این تغییــرات لنــدفرم‌هــا در مقیــاس عمــر بشــر قابــل تشــخیص نمــی‌باشــند و امکان دسترسی به داده‌های دیرین لرزه‌ای در بسیاری از نقاط دنیا وجود نداشته و همچنین برخی روشهای تعیین تکتونیک فعال بسیار پر هزینه می‌باشد، بنابراین استفاده از شاخصهای مورفوتکتونیکی در ارزیابی فعالیتهای تکتونیکی ابزاری مفید و قابل اطمینان هستند. از طرفی با آموزش این شاخص‌ها، زمینه شناسایی مناطق تکتونیکی فراهم و ما را در برنامه‌ریزی هر چه بهتر یاری می‌رساند. لذا این پژوهش با هدف آموزش شاخص‌های مورفوتکتونیک به دانشجویان جغرافیا با استفاده از GIS و Google earth انجام شده است. روش‌ها‌: در پژوهش حاضر پارامترهایی نظیر شاخص عدم تقارن حوضه (AF)، نسبت شکل حوضه (BS)، نسبت پهنای کف دره به ارتفاع آن (Vf)، انتگرال هیپسومتری (Hi) جهت بررسی تاثیر تکتونیک مورد آموزش و محاسبه و در سه کلاس(کلاس1 = فعال، کلاس 2= نیمه فعال و کلاس3= آرام) طبقه‌بندی گردید. پس از محاسبه شاخص‌های مذکور، با استفاده از شاخص ارزیابی نسبی فعالیت‌های تکتونیک(Iat) میزان فعالیت زمین‌ساختی در حوضه‌ها ارزیابی شد. یافته‌ها: پس از محاسبه شاخص‌های مذکور، با استفاده از شاخص ارزیابی نسبی فعالیت‌های تکتونیک(Iat) میزان فعالیت زمین‌ساختی در حوضه ارزیابی شد که بر اساس آن حوضه صدخرو دارای فعالیت زمین ساختی زیاد ارزیابی گردید. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت پارامترهای به کار رفته در این پژوهش نشان از حساسیت این شاخص‌ها در برابر حرکات تکتونیکی فعال، می‌باشد که می‌‌تواند شواهد و مدارک قابل استنادی برای اثبات وجود حرکات نئوتکتونیکی باشد.

کلیدواژه‌ها