تحلیل نقش نظارتی والدین در امنیت دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان/ پردیس حکیم فردوسی البرز

10.48310/rsse.2024.15740.1178

چکیده

مقاله حاضر به بررسی دیدگاه والدین نسبت به امنیت حضور فرزندانشان در فضای مجازی می‌پردازد. این تحقیق با روش پیمایش و با توزیع پرسشنامه بین 260 نفر انجام شده است. طبق یافته‌ها والدینی که فرزندانشان بیشتر از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند، نگرانی و حساسیت بیشتری نیز نسبت به حضور آنها در این پیام‌رسان‌ها دارند؛ در حالی که در مورد پیام‌رسان‌های داخلی چنین حساسیتی مشاهده نمی‌شود. همچنین با کاهش امنیت و سلامت پیام‌رسان‌ها و نیز با کاهش دسترسی آسان به محتوای مناسب و مفید در فضای مجازی، والدین نیز کنترل و نظارت بر فعالیت فرزندان در این فضا را بیشتر لازم می‌دانند. از سوی دیگر هرچقدر والدین خود را در مدیریت و کنترل فرزندانشان برای ارتباط با افراد یا دیدن محتوای نامناسب در فضای مجازی ناتوان‌تر بدانند، ضرورت کنترل و نظارت بر فعالیت فرزندان در این فضا را بیشتر لازم می‌دانند. همچنین ناامن و ناسالم بودن این فضا، ارتباطات مجازی کودکان و نوجوانان در حوزه‌های مختلف از جمله ارتباط با فامیل و آشنایان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از اثر تربیتی رابطه مجازی فرزندان با آشنایان در فضای مجازی می‌کاهد. به عنوان پیشنهاد از یک سو با توجه به وجود محتوای مضر در فضای مجازی، والدین باید بیش از پیش با نرم‌افزارهای پَرنتال کنترل آشنا شده و از آن استفاده کنند. همچنین وجود پیام‌رسان مخصوص کودکان و نوجوانان در بستر خانواده و مدرسه نیز به امنیت بیشتر در این فضا کمک می‌کند. لزوم وجود مرکزی برای استانداردسازی و ارائه محتوای مجازی مناسب نوجوانان از دیگر پیشنهادهای قابل ذکر است.

کلیدواژه‌ها