دکتری جغرافیا، استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
10.48310/rsse.2024.15332.1175
چکیده
جغرافیا علمی ترکیبی و کل نگر بوده و تلاش دارد پدیده های طبیعی و انسانی را در ارتباط با یکدیگر و در قالب یک مجموعه واحد مورد مطالعه قرار دهد. برای تدریس این علم، یکی از بهترین روش ها انجام گردش علمی است. هدف از این پژوهش ارزیابی قابلیت های منطقه قمیشلو در غرب استان اصفهان جهت معرفی آن به عنوان یکی از مقاصد گردش علمی به استادان و معلمان رشته جغرافیا بوده است. برای این منظور از روش تحقیق اسنادی و مطالعات میدانی در قالب مشاهده و مصاحبه استفاده شده و داده های به دست آمده توصیف و تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که این منطقه از نظر زمین شناسی، زمین پیکرشناسی، معدنی، اقلیمی، تنوع زیستی و تاریخی دارای پتانسیل مناسبی بوده که می توان از آن به عنوان یک کارگاه آموزش جغرافیا جهت توصیف و تحلیل ارتباط متقابل بین پدیده های طبیعی و انسانی در سه بعد شناختی، مهارتی و نگرشی بهره برد. با توجه به ویژگی های خاص این منطقه و همچنین سهولت دسترسی به آن، توصیه می شود که استادان و دبیران آموزش جغرافیا برگزاری گردش علمی در این منطقه را در اولویت قرار دهند.
شریفی نجف آبادی, رسول. (1403). شناسایی و ارزیابی مناطق مستعد برگزاری گردش علمی در آموزش جغرافیا (مطالعه موردی: منطقه قمیشلو در غرب استان اصفهان). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(1), 1-20. doi: 10.48310/rsse.2024.15332.1175
MLA
رسول شریفی نجف آبادی. "شناسایی و ارزیابی مناطق مستعد برگزاری گردش علمی در آموزش جغرافیا (مطالعه موردی: منطقه قمیشلو در غرب استان اصفهان)", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 1, 1403, 1-20. doi: 10.48310/rsse.2024.15332.1175
HARVARD
شریفی نجف آبادی, رسول. (1403). 'شناسایی و ارزیابی مناطق مستعد برگزاری گردش علمی در آموزش جغرافیا (مطالعه موردی: منطقه قمیشلو در غرب استان اصفهان)', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(1), pp. 1-20. doi: 10.48310/rsse.2024.15332.1175
VANCOUVER
شریفی نجف آبادی, رسول. شناسایی و ارزیابی مناطق مستعد برگزاری گردش علمی در آموزش جغرافیا (مطالعه موردی: منطقه قمیشلو در غرب استان اصفهان). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(1): 1-20. doi: 10.48310/rsse.2024.15332.1175