2
استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران
10.48310/rsse.2024.16287.1204
چکیده
درس جغرافیا از قدیم در جهات مختلفی با رشتههای دیگر علمی به ویژه آمـار، ریاضـی، اقتصـاد، جامعهشناسـی، تاریـخ و روانشناسـی عجین بوده است: یکی از لحاظ عملی و دیگر از جهت تفسیر و تعریف مفاهیم. بنابراین در این پژوهش به بررسی ضرورت مطالعه میان رشتهای بودن جغرافیا پرداخته شده است. این پژوهش از نوع توصیفی -تحلیلی و اسنادی میباشد و برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تاکنون در این زمینه اقدامات متنوعی صورت گرفته که از جمله آنها تأسیس گرایشهای بین رشتهای است. این اقدامات اگرچه گامی رو به پیش بوده. بنابراین، ساماندهی این نوع مطالعات و برنامهریزیها ضروریست و شکافی که در اثر تخصصی شدن بیش از حد علوم و پاره پاره شدن آنها پدید آمده است باید ترمیم شود. دانش جغرافیا هم از نظر ماهیت چندرشتهای خود و هم از نظر کاربرد در مدیریت محیط مطرح بوده است. در نتیجه جوامع در هر دوره مسائل جدیدی را تجربه میکنند و لازمه عبور موفق از آن دوره به سوی آیندهای بهتر، یافتن راه حلهای مناسب برای مشکلات و مسائل پیش آمده است و این تنها از طریق مشارکت و کمک گرفتن از دیگر رشتههای علمی میسر میشود.
ارزمانی, میثم, & امیری, ابراهیم. (1403). بررسی ضرورت مطالعه میان رشته ای جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(2), 35-52. doi: 10.48310/rsse.2024.16287.1204
MLA
میثم ارزمانی; ابراهیم امیری. "بررسی ضرورت مطالعه میان رشته ای جغرافیا", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 2, 1403, 35-52. doi: 10.48310/rsse.2024.16287.1204
HARVARD
ارزمانی, میثم, امیری, ابراهیم. (1403). 'بررسی ضرورت مطالعه میان رشته ای جغرافیا', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(2), pp. 35-52. doi: 10.48310/rsse.2024.16287.1204
VANCOUVER
ارزمانی, میثم, امیری, ابراهیم. بررسی ضرورت مطالعه میان رشته ای جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(2): 35-52. doi: 10.48310/rsse.2024.16287.1204