از کوچه ی بیگانگی تا پله ی هویت، مطالعات تطبیقی جایگاه هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی در برنامه ی درسی ایران و ژاپن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، مرکز شهید بهشتی،تهران،ایران

2 گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران،تهران، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی،تهران،ایران

3 گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح،تهران،ایران

چکیده

هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی دو عنصر اساسی در شکل‌دهی به شخصیت و ارزش‌های فردی و اجتماعی در هر جامعه‌ای هستند. هویت فرهنگی، که از فرهنگ، تاریخ، جغرافیا و زبان یک جامعه سرچشمه می‌گیرد، به‌عنوان شناسه‌ای برای سبک زندگی و رفتار اجتماعی مردم عمل می‌کند. نظام آموزش و پرورش در این میان به‌عنوان مرجعی کلیدی برای انتقال این هویت و رفتارها از نسلی به نسل دیگر، نقش حیاتی ایفا می‌کند. این پژوهش به بررسی و مقایسه تطبیقی جایگاه هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی در برنامه درسی دانش‌آموزان در ایران و ژاپن می‌پردازد. هدف از این پژوهش، تحلیل میزان توجه به عناصر هویت فرهنگی و رفتار اجتماعی در برنامه درسی ایران و مقایسه آن با رویکردهای موجود در نظام آموزشی ژاپن به‌عنوان کشوری پیشرو در این زمینه است. داده‌های پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، مقالات علمی و پژوهشی، و پایان‌نامه‌ها گردآوری شده و از روش مرور نظام‌مند متون بهره گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در حالی که برنامه درسی ایران بیشتر به موضوعات تخصصی علوم پایه و انسانی متمرکز است، در ژاپن توجه عمده‌ای به پرورش هویت فرهنگی و اخلاق شرقی دانش‌آموزان شده است. نهاد مدرسه در ژاپن نه تنها به‌عنوان محیط آموزشی، بلکه به‌عنوان معبدی برای ساختن انسان‌هایی با هویت فرهنگی قوی و اخلاقی تلقی می‌شود.

کلیدواژه‌ها