پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح تناسب و ضریب تقویت پژوهشگری کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم تحصیلی صورت پذیرفت. جامعه آماری مورد مطالعه، کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم دوره اول متوسطه و نمونه آماری، بخش جغرافیای آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا میباشد. در ابتدا، میزان تناسب محتوای نمونه آماری با پایه تحصیلی مربوطه با استفاده از روش کانینگ مورد بررسی قرار گرفت. سپس محتوای نمونه آماری در سه حوزه متن، تصاویر و پرسش با استفاده از روش ویلیام رومی از منظر فعال، غیر فعال و یا خنثی بودن بررسی و سپس ضریب اهمیت هر یک از مقولههای دهگانه مورد مطالعه با استفاده از روش آنتروپی شانون تعیین شد. نتایج حاصل از به کارگیری روش کانینگ نشان داد که بخش جغرافیای کتاب مطالعات اجتماعی نهم به دلیل کسب میانگین سطح دشواری 7/14 برای پایه تحصیلی نهم نامناسب است. نتایج حاصل از به کارگیری روش ویلیام رومی نیز نشان داد که محتوای نمونه آماری مطلعات در دو حوزه متن و تصویر غیر فعال و در حوزه سؤالات به گونه فعال طراحی شده است. بر طبق نتایج به دست آمده از به کارگیری روش آنتروپی شانون، در هر سه حوزه متن، تصویر و سؤالات میزان اهمیت مقولههای فعال کمتر از مقولههای غیرفعال است.
خدایی قشلاق, فاطمه و اصغری سراسکانرود, صالح . (1403). تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با استفاده از روش ویلیام رومی (با تأکید بر بخش جغرافیا). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(3), 75-94. doi: 10.48310/rsse.2024.3950
MLA
خدایی قشلاق, فاطمه , و اصغری سراسکانرود, صالح . "تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با استفاده از روش ویلیام رومی (با تأکید بر بخش جغرافیا)", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 3, 1403, 75-94. doi: 10.48310/rsse.2024.3950
HARVARD
خدایی قشلاق, فاطمه, اصغری سراسکانرود, صالح. (1403). 'تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با استفاده از روش ویلیام رومی (با تأکید بر بخش جغرافیا)', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(3), pp. 75-94. doi: 10.48310/rsse.2024.3950
CHICAGO
فاطمه خدایی قشلاق و صالح اصغری سراسکانرود, "تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با استفاده از روش ویلیام رومی (با تأکید بر بخش جغرافیا)," پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6 3 (1403): 75-94, doi: 10.48310/rsse.2024.3950
VANCOUVER
خدایی قشلاق, فاطمه, اصغری سراسکانرود, صالح. تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با استفاده از روش ویلیام رومی (با تأکید بر بخش جغرافیا). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(3): 75-94. doi: 10.48310/rsse.2024.3950