تحلیل محتوای کمی کتاب جغرافیای کاربردی (پایه دوازدهم انسانی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گروه های آموزشی مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش استان البرز

چکیده

پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمی کتاب جغرافیای کاربردی برحسب طراحی آموزشی پایه دوازدهم است؛ در روش تحلیل کمی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی متن پرسش‌ها و تصاویر کتاب بررسی می‌شود. جامعه مورد مطالعه پژوهش، کتاب جغرافیای کاربردی رشته انسانی بود. کل کتاب به عنوان نمونه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در روش کمی، تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است که بر اساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط دبیران درس جغرافیا تائید شد. واحد مطالعه درس‌های مندرج در کتاب و واحد تجزیه وتحلیل، متن، پرسش‌ها و تصاویر کتاب است، که بر اساس مقوله‌های فعال و غیرفعال بوسیله فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شد. نتایج نشان می‌دهد که متن کتاب جغرافیای کاربردی  با ضریب درگیری 5/0 متنی فعال و پویاست و علاوه بر بیان حقایق و ارائه اطلاعات ذهن دانش آموزان را با مطالب جدید درگیر می‌کند و از نظر آموزشی رویکرد فعال دارد. پرسش‌های کتاب با ضریب درگیری 5/1 نشان می‌دهد که پرسش‌ها فعال و پویا هستند و زمینه را برای یادگیری فعال فراهم می‌کنند، اما در مرز قرار دارند، و بهتر است درآنها بازنگری شود. همچنین تصاویر کتاب جغرافیای کاربردی  با ضریب درگیری 6/0 نشان دهنده فعال بودن تصاویر است و زمینه را برای فعالیت فراگیران فراهم می‌کند. بنابراین، متن، فعالیت‌ها و تصاویر کتاب جغرافیای کاربردی  پایه دوازدهم انسانی به روش فعال تدوین شده‌اند. اما سؤالات بهتر است بازنگری و اصلاح  شود، متن کتاب هم اگر در راستای پویا و فعال‌تر شدن اصلاح شود در راستای طراحی آموزشی مقطع متوسطه بهتر و کاربردی‌تر است.

کلیدواژه‌ها