بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی ایران با فنلاند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر البرز

2 دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر البرز

10.48310/rsse.2024.3954

چکیده

پژوهش حاضر در زمینه بهبود آموزش جغرافیا در ایران بااستفاده از مطالعه تطبیقی آموزش جغرافیا در کشور فنلاند است. هدف این تحقیق توسعه مهارت‌های کاربردی و اجتماعی دانش‌آموزان در درس جغرافیا و ارزش‌نهادن، تصمیم درست و منطقی در زمینه محیط‌زیست می‌باشد. روش تحقیق تطبیقی– توصیفی و با بهره‌مندی از روش کتابخانه‌ای تهیه شده است. یافته‌های این تحقیق به بررسی ساختار نظام آموزشی ایران و فنلاند و همچنین آموزش جغرافیا در این دو کشور پرداخته شده است سپس تفاوت‌ها و شباهت‌های نظام آموزشی با تأکید بر محتوا آموزش جغرافیا در این دو کشور پرداخته شده است. نتیجة این تحقیق آشنایی با نقاط مثبت و منفی و نقطه اشتراکات نظام آموزشی ایران و فنلاند در درس جغرافیا بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که باتوجه‌به نظام آموزشی متمرکز در ایران استانداردهای معینی آموزش جغرافیا را تحت تأثیر قرار داده است و کتاب‌ها و منابع مشخصی برای هر مقطع جهت تدریس در نظر گرفته می‌شود. نحوه اجرای جغرافیا در فنلاند نشان می‌دهد که محتوای درسی با یکدیگر در ارتباط و رابطه طولی با یکدیگر دارند.

کلیدواژه‌ها