بررسی چالش‌های پیش‌روی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،عضو هیات علمی

2 مدیر دبیرستان فرزانگان3. کرج. البرز.

3 دکتری روانشناسی تربیتی،البرز، ایران

10.48310/rsse.2025.4059

چکیده

پیشینه و اهداف: مدارس تیزهوشان باهدف رشد و توسعة توانمندی‌های دانش‌آموزان تیزهوش تأسیس شده و در مسیر خود با چالش‌های متعددی مواجه است و شناسایی این مشکلات و ارتقای کیفیت آموزشی این مدارس به‌عنوان پیش‌قراولان آموزش مدارس کشور حائز اهمیت است؛ لذا پژوهش حاضر باهدف آسیب‌شناسی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان دوره متوسطه اول و دوم شهر کرج از دیدگاه دبیران جغرافیا انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش، شامل دبیران جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان  شهر کرج بودند که تعداد 11 نفر از ایشان به‌عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌های مستخرج از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری و استخراج مضمون‌های فرعی و اصلی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تحلیل داده‌های کیفی منجر به شناسایی 4 کد اصلی، 13 کد فرعی و 60 کد مفهومی (کدباز) شد. آسیب‌های اصلی شناسایی شده در آموزش جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان از دیدگاه دبیران شامل؛ نگرش‌ها و باورها به درس جغرافیا، مصوبات و سیاست‌گذاری‌ها، چالش‌های آموزشی و چالش‌های محیطی بودند. نتیجه‌گیری: آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان با چالش‌های متعددی مواجه است که رفع آن مستلزم حمایت‌های همه‌جانبه مسئولان، دبیران و خانواده‌ها است

کلیدواژه‌ها