پیشینه و اهداف: مدارس تیزهوشان باهدف رشد و توسعة توانمندیهای دانشآموزان تیزهوش تأسیس شده و در مسیر خود با چالشهای متعددی مواجه است و شناسایی این مشکلات و ارتقای کیفیت آموزشی این مدارس بهعنوان پیشقراولان آموزش مدارس کشور حائز اهمیت است؛ لذا پژوهش حاضر باهدف آسیبشناسی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان دوره متوسطه اول و دوم شهر کرج از دیدگاه دبیران جغرافیا انجام شده است. روشها: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش، شامل دبیران جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان شهر کرج بودند که تعداد 11 نفر از ایشان بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند. دادههای مستخرج از مصاحبههای نیمهساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری و استخراج مضمونهای فرعی و اصلی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادههای کیفی منجر به شناسایی 4 کد اصلی، 13 کد فرعی و 60 کد مفهومی (کدباز) شد. آسیبهای اصلی شناسایی شده در آموزش جغرافیای مدارس متوسطه تیزهوشان از دیدگاه دبیران شامل؛ نگرشها و باورها به درس جغرافیا، مصوبات و سیاستگذاریها، چالشهای آموزشی و چالشهای محیطی بودند. نتیجهگیری: آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان با چالشهای متعددی مواجه است که رفع آن مستلزم حمایتهای همهجانبه مسئولان، دبیران و خانوادهها است.
رحمتی, رباب , سعیدی رهبر, مریم و محسن پور, محمد رضا . (1403). بررسی چالشهای پیشروی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(4), 51-70. doi: 10.48310/rsse.2025.4059
MLA
رحمتی, رباب , , سعیدی رهبر, مریم , و محسن پور, محمد رضا . "بررسی چالشهای پیشروی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 4, 1403, 51-70. doi: 10.48310/rsse.2025.4059
HARVARD
رحمتی, رباب, سعیدی رهبر, مریم, محسن پور, محمد رضا. (1403). 'بررسی چالشهای پیشروی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(4), pp. 51-70. doi: 10.48310/rsse.2025.4059
CHICAGO
رباب رحمتی , مریم سعیدی رهبر و محمد رضا محسن پور, "بررسی چالشهای پیشروی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج," پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6 4 (1403): 51-70, doi: 10.48310/rsse.2025.4059
VANCOUVER
رحمتی, رباب, سعیدی رهبر, مریم, محسن پور, محمد رضا. بررسی چالشهای پیشروی آموزش جغرافیا در مدارس تیزهوشان شهر کرج. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(4): 51-70. doi: 10.48310/rsse.2025.4059