این پژوهش درباره تدریس اثربخش جغرافیا در مقطع ابتدایی کشور ایران است. امروزه در آموزش و پرورش، نقطه توجه خود را از تدریس به یادگیری برگشت داده است. اینگونه نگرش، یادگیری را محور و پایه همه برنامهها، سیاستها و خطمشیهای آموزشی قرار میدهد و بایستهی آن نیز توجه به تدریس اثربخش و کارآمد است. برونداد اثربخشی روش تدریس معلمان جغرافیا به افزایش کیفیت آموزش و در پایان یادگیری بهتر میانجامد. هدف این پژوهش معرفی گونههای تدریس اثربخش جغرافیا میباشد. روش انجام آن کیفی از گونهی پدیدارشناسی است. راهبرد چیره بر انجام پژوهش، استقرایی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که روشهای گفتگوی جغرافیایی، چندرسانهای و فناوریپایه، بازویوارسازی، رفتار مهربانانه، نقشهمحوری، پژوهشمحوری، ارائه کلاسی، بارش اندیشهای، مشاهده، تدریس عملکردی، روش آمیخته، پرسش و پاسخ، مشارکت گروهی، انگیزه داشتن معلم، کاوشگری، یادگیری وارونه در یادگیری اثربخش جغرافیا بسیار کارا است. در نتیجه میتوان به این باور رسید که آموزش جغرافیا به عنوان دانشی نظری – کاربردی با نگاهی به تدریس متعارف دیگر کارایی خود را دست داده است و باید روشهای یادگیری آن همسان با روح زمانه دگردیسی شود. در این مقطع، تدریس جغرافیا به شکل اثربخش، نقشی اساسی در درک دانشآموزان از جهان پیرامون، توسعه تفکر فضایی، و ارتباط با محیط زیست ایفا میکند.
پورقیومی, علی , نظری, ولی اله , دلیری, زهرا و جعفری مرام, امیرحسین . (1403). روشهای تدریس اثربخش جغرافیا در مدرسههای مقطع ابتدایی ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(4), 87-105. doi: 10.48310/rsse.2025.4067
MLA
پورقیومی, علی , , نظری, ولی اله , , دلیری, زهرا , و جعفری مرام, امیرحسین . "روشهای تدریس اثربخش جغرافیا در مدرسههای مقطع ابتدایی ایران", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 4, 1403, 87-105. doi: 10.48310/rsse.2025.4067
HARVARD
پورقیومی, علی, نظری, ولی اله, دلیری, زهرا, جعفری مرام, امیرحسین. (1403). 'روشهای تدریس اثربخش جغرافیا در مدرسههای مقطع ابتدایی ایران', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(4), pp. 87-105. doi: 10.48310/rsse.2025.4067
CHICAGO
علی پورقیومی , ولی اله نظری , زهرا دلیری و امیرحسین جعفری مرام, "روشهای تدریس اثربخش جغرافیا در مدرسههای مقطع ابتدایی ایران," پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6 4 (1403): 87-105, doi: 10.48310/rsse.2025.4067
VANCOUVER
پورقیومی, علی, نظری, ولی اله, دلیری, زهرا, جعفری مرام, امیرحسین. روشهای تدریس اثربخش جغرافیا در مدرسههای مقطع ابتدایی ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(4): 87-105. doi: 10.48310/rsse.2025.4067