مدرس گروه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه تهران
10.48310/rsse.2025.4381
چکیده
هدف و پیشینه: این مقاله با هدففهم و شناسایی تعارض میان تاریخ به مثابه امری عبرت آموز و واقع گرا یا تاریخ به مثابه پدیده ای نگارش شده توسط حاکمان و آغشته به تحریف با تاکید بر تاریخ ایران باستان انجام گرفت. پژوهشگر برای دستیابی به این هدف، از روش: کتابخانه ای – اسنادی استفاده کرد. بر این اساس ضرورت دید که واحد مراجعه خود را آثار ،کتب ،مقالات و اسناد تاریخی نگارش شده با موضوع ایران باستان را انتخاب کند. با توجه به گستردگی منابع و آثار، تصمیم گرفته شد تا بر مبنای حساسیت نظری، آثاری از چهار دوره عیلامیان، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به عنوان نمونه نهایی گردآوری اطلاعات تعیین شود. برای ساماندهی یافتهها و تسریع و طبقه بندی دقیقتر و سریعتر اطلاعات از ابزار فیش برداری و یادداشت برداری استفاده شده است. یافتههای: مطالعه نشان داد که با اینکه هر دو بعد بازشناسی تاریخ (عبرت آموز بودن و واقعی/ تحریف شده و آغشته به واقعیت ) وجود داشت. نتیجهگیری: مهم آنکه تاریخ مقدس فرض نشود و آنچه از تاریخ میآید هم تماما رخ نداده و هم تمام ساخته و پرداخته شده نیست، بلکه تاریخ و حوادث آن در ایران باستان واقعیتی است که به تبعیت از منافع حاکمان و اقتدارگرایان به تحریفها و سوگیریهایی آغشته شده است که بخشی از آن عبرت آموز بوده است، اما جهت تمیز این بخش آن نیازمند مثلثسازی و رجوع منابع همسو و ناهمسو با عنوان تقابل منابع است. یادآوری و تذکر این موضوع یکی از ضرورت های قابل توجه در آموزش تاریخ است.
نجفی, احمد رضا . (1404). ضرورت قابل توجه در مطالعه و آموزش تاریخ، یک پارادوکس تاریخی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 7(1), 25-42. doi: 10.48310/rsse.2025.4381
MLA
نجفی, احمد رضا . "ضرورت قابل توجه در مطالعه و آموزش تاریخ، یک پارادوکس تاریخی", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 7, 1, 1404, 25-42. doi: 10.48310/rsse.2025.4381
HARVARD
نجفی, احمد رضا. (1404). 'ضرورت قابل توجه در مطالعه و آموزش تاریخ، یک پارادوکس تاریخی', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 7(1), pp. 25-42. doi: 10.48310/rsse.2025.4381
CHICAGO
احمد رضا نجفی, "ضرورت قابل توجه در مطالعه و آموزش تاریخ، یک پارادوکس تاریخی," پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 7 1 (1404): 25-42, doi: 10.48310/rsse.2025.4381
VANCOUVER
نجفی, احمد رضا. ضرورت قابل توجه در مطالعه و آموزش تاریخ، یک پارادوکس تاریخی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1404; 7(1): 25-42. doi: 10.48310/rsse.2025.4381