بررسی تجربی اثر پداگوژی خود راهبر در آموزش مبتنی بر مکان جغرافیایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/rsse.2025.4382

چکیده

پیشینه و اهداف: خود راهبری الگویی از آموزش تسهیلگرانه است که در آن فرد باتکیه‌بر توانایی اکتشافی فردی و گروهی، با تسهیلگری نظام آموزش در فرایند یادگیری قرار می‌گیرد. این پژوهش باهدف ارزیابی تطبیقی دو روش یادگیری خود راهبر (فردی و گروهی) در دروس مکان محور پرداخته است. روش: روش پژوهش از نوع مقایسه‌ای پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش مبتنی بر تعداد 22 دانش‌آموز چهارم ابتدایی یکی از مدراس شهر زنجان در غالب دو گروه همسان بوده است. شیوه خود راهبری فردی و گروهی برای دو درس مکان محور مطالعات اجتماعی پیاده‌سازی و نتایج به‌صورت تفسیری و آزمون تراکمی ارزیابی شد. یافتهها: یافته ها نشان می دهد شیوه خود راهبر فردی برای درس‌های با ماهیت مکانی کوچک مقیاس (محله) و شیوه خودراهبرگروهی برای درس‌های با ماهیت مکانی گسترده (مانند کشور) مؤثر عمل نموده است. طوری که علرغم مؤثر بودن هر دو روش در یادگیری دانش‌آموز شیوه خود راهبر فردی نیازمند حضور در میدان جغرافیایی و شیوه خود راهبردی گروهی نیازمند بررسی کتابخانه‌ای (کتب، مقالات، وبگاه‌ها، اطلس‌ها وغیره) بیشتر کاربردی بوده است. آزمون تراکمی نشان می‌دهد میانگین نمرات دانش‌آموزان در روش خود راهبری فردی 75/19(از بیست) و در روش خود راهبری گروهی 89/18(از بیست) می‌باشد. این نسبت برای درس‌های مکان محور غیر میدانی با پهنه سرزمینی گسترده در روش خود راهبری فردی 80/17 و در روش خود راهبری گروهی 80/19(از بیست) می‌باشد.         نتیجه­گیری: در نتیجه ماهیت محتوایی درس‌های مکان محور تعیین کننده در بکارگیری نوع و الگوی روش‌های آموزش و یادگیری مانند خود راهبری می‌باشد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Experimental Investigation of the Impact of Self-Directed Pedagogy in Place-Based Education

نویسنده [English]

  • Alireza daviran
Assistant Professor, Geography Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Self-directed learning is a facilitative educational model in which learners engage in the learning process through individual and group exploratory capabilities, supported by the educational system. This study aimed to conduct a comparative evaluation of two self-directed learning methods—individual and group-based—in place-based social studies instruction. Methods: The research employed a post-event comparative design, with a sample of 22 fourth-grade students from a primary school in Zanjan, divided into two matched groups. Individual and group self-directed strategies were implemented for two place-based lessons in social studies, and outcomes were assessed through interpretive analysis and cumulative testing. Findings: Findings indicate that the individual self-directed method was more effective for small-scale geographic content (e.g., neighborhood), while the group-based method proved more suitable for large-scale geographic topics (e.g., country). Although both methods enhanced student learning, the individual approach required direct field engagement, whereas the group approach relied more heavily on library-based resources such as books, articles, websites, and atlases. Cumulative test results revealed average scores of 19.75 (out of 20) for the individual method and 18.89 for the group method. For non-field-based lessons with broader territorial scope, scores were 17.80 for the individual method and 19.80 for the group method. Conclusion: These findings suggest that the nature of place-based content plays a decisive role in determining the appropriate type and model of teaching and learning strategies, such as self-directed learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-directed learning
  • Social studies
  • Students
  • Place-based education