واکاوی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر مناسبات اجتماعی و عاطفی دانشجومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پردیس شهیدچمران دانشگاه فرهنگیان تهران-ایران

10.48310/rsse.2025.4383

چکیده

پیشینه و اهداف: امروزه فضای مجازی عضو جدایی ناپذیر جامعه بشری شده و از محبوبیت بالایی در نزد کاربران برخوردار بوده به گونه‌ای که شبکه‌های اجتماعی نقش حیاتی و تعیین کننده‌ای در نحوه مناسبات اجتماعی و عاطفی افراد بازی می‌کنند.:پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر مناسبات عاطفی و اجتماعی دانشجومعلمان صورت­گرفته است. براین اساس ضمن بهره‌گیری از دیدگاه صاحبن­ظرانی همچون کاستلز، ‌‌ولمن، ‌‌ایلهوکاتز و.. مروری هم بر پژوهش‌های این حوزه به عمل آمده و فرضیات مطرح گردید. روش‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان شاغل به تحصیل استان تهران در سال تحصیلی 1403-1402می‌باشد. روش تحقیق از نوع پیمایش و پس‌رویدادی و ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. پرسشنامه در گوگل فروم طراحی، داده‌ها جمع آوری و در نرم افزار spss نسخه23تحلیل شده اند. یافته­‌ها :نتایج بیانگر اینست که بیشترین میزان استفاده از پیامرسان‌ها به ترتیب مربوط به اینستاگرام، واتساپ و تلگرام بوده و کمترین میزان استفاده مربوط به بله، ‌‌تویتر و فیس بوک می‌باشد. نوع و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر الگوی مناسبات اجتماعی و عاطفی واقعی دانشجومعلمان اثر گذاشته و تاحدی آنرا به نفع الگوی مناسبات اجتماعی و عاطفی مجازی سوق داده است. نتیجه­‌گیری: بهره مندی دانشجومعلمان از فضای مجازی زمینه روابط و تعاملات جدیدی از نوع مجازی را ایجاد کرده و بر نگرش و عملکردآنها در حال و آینده تاثیر خواهد گذاشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the impact of social networks on social and emotional relationships between students and teachers

نویسنده [English]

  • Borzoo morovat
Member of the Faculty of Shahid Chamran Campus of Farhangian University, Tehran-Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Today, cyberspace has become an integral part of human society and is highly popular among users, so that social networks play a vital and decisive role in the social and emotional relationships of individuals. The present study aims to study and investigate the use of social networks and its impact on the emotional and social relationships of student teachers. Accordingly, while utilizing the perspectives of scholars such as Castells, Wellman, Ilhokatz, etc., a review of research in this field was conducted and hypotheses were put forward. Methods: The statistical population of the study includes all student teachers working in education in Tehran province in the academic year 1402-1403. The research method is a survey and post-event type and the data collection tool is a researcher-made questionnaire. The questionnaire was designed in Google Forum, data were collected and analyzed in SPSS version 23 software. Findings: The results indicate that the highest level of use of messaging services is related to Instagram, WhatsApp and Telegram, respectively, and the lowest level of use is related to Yes, Twitter and Facebook. The type and level of use of social networks has affected the pattern of real social and emotional relationships of student teachers and has to some extent shifted it in favor of the pattern of virtual social and emotional relationships. Conclusion: Student teachers' use of cyberspace has created the basis for new relationships and interactions of a virtual nature and will affect their attitudes and performance in the present and future..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student-teacher
  • Farhangian University
  • emotional and social relationships
  • social networks
  • cyberspace