آموزش تهیه‌ نقشه‌‌‌‌‌های طبیعی برای تدریس کتاب استان شناسی استان خراسان رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجو کارشناسی آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان البرز

3 گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران

10.48310/rsse.2025.4385

چکیده

پیشینه و اهداف:  پژوهش حاضر به بررسی کتاب استان‌شناسی خراسان رضوی و شناسایی نقشه‌های طبیعی غایب موجود در آن می‌پردازد. با توجه به اهمیت نقشه‌های طبیعی در آموزش جغرافیا و استان‌شناسی، هدف اصلی، بررسی کمبودهای موجود در محتوای آموزشی این کتاب و ارائه راهکارهایی برای تولید و استفاده از نقشه‌های طبیعی به‌روز و کارآمد است. روش‌ها‌: با استفاده از نرم‌افزار آرک‌مپ، مراحل دقیق تهیه نقشه‌های طبیعی مورد نیاز برای تدریس و یادگیری در کلاس‌های درس توضیح داده شده است. نقشه‌های طبیعی به‌عنوان ابزارهای مهمی در فهم بهتر ویژگی‌های جغرافیایی و اکولوژیکی مناطق مختلف شناخته می‌شوند. این نقشه‌ها نه تنها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیق‌تری درباره محیط زیست خود کسب کنند، بلکه باعث تقویت مهارت‌های تحلیلی و فضایی آن‌ها نیز می‌شوند. علاوه بر این، اهمیت آموزش نقشه‌های طبیعی در کتاب‌های درسی و تأثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌ها: وجود نقشه‌های طبیعی در کتاب‌های آموزشی می‌تواند به افزایش آگاهی جغرافیایی دانش‌آموزان کمک کند و آن‌ها را به تفکر انتقادی و تحلیل داده‌ها تشویق نماید. همچنین، آشنایی با این نقشه‌ها می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا ارتباط بهتری با محیط زیست خود برقرار کنند و درک عمیق‌تری از چالش‌های زیست‌محیطی منطقه خراسان رضوی پیدا کنند. نتیجه‌گیری:  آموزش نقشه‌های طبیعی نه تنها در ارتقای دانش جغرافیایی دانش‌آموزان مؤثر است، بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با استفاده از فناوری‌های نوین مانند آرک‌مپ، مهارت‌های لازم برای تحلیل داده‌ها و تولید اطلاعات جغرافیایی را فرا بگیرند. این مهارت‌ها در دنیای امروز که اطلاعات جغرافیایی نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها دارند، بسیار ارزشمند هستند. لذا پیشنهاد می‌شود که کتاب‌های استان‌شناسی به‌روز شده و شامل نقشه‌های طبیعی مناسب باشند تا کیفیت آموزش جغرافیا و استان‌شناسی در مدارس افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Training in preparing natural maps for teaching the provincial history book of Khorasan Razavi Province

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Yousefi Roshan 1
  • Zeinab Dadgar 2
  • Hamid Amoonia 3
1 Assistant Professor, Department of Geography, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Bachelor's degree student in Geography Education, Alborz Farhangian University
3 Department of Geography Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background and Objectives: The present study examines the book of Khorasan Razavi Province and identifies the missing natural maps in it. Given the importance of natural maps in teaching geography and provincial studies, the main goal is to examine the deficiencies in the educational content of this book and to provide solutions for producing and using up-to-date and efficient natural maps. Methods: In this regard, using ArcMap software, the detailed steps of preparing natural maps required for teaching and learning in classrooms have been explained. By providing images and practical examples, an attempt has been made to facilitate the learning process for student teachers. Findings: Natural maps are known as important tools in better understanding the geographical and ecological characteristics of different regions. These maps not only help students to obtain more accurate information about their environment, but also strengthen their analytical and spatial skills. In addition, the importance of teaching natural maps in textbooks and its impact on students' learning has also been examined. The presence of natural maps in educational books can help increase students' geographical awareness and encourage them to think critically and analyze data. Also, familiarity with these maps can help students to establish a better relationship with their environment and gain a deeper understanding of the environmental challenges of the Khorasan Razavi region. Conclusion:This article concludes that teaching natural maps is not only effective in improving students' geographical knowledge, but also allows them to learn the necessary skills for data analysis and production of geographic information using modern technologies such as ArcMap. These skills are very valuable in today's world where geographic information plays an important role in decision-making. Therefore, it is suggested that provincial history books be updated and include appropriate natural maps to increase the quality of geography and provincial history education in schools

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Preparation
  • Maps
  • Province
  • Khorasan Razavi