تعلق خاطر دانشجومعلمان به دانشگاه فرهنگیان و نقش آن در شکل‌گیری تربیت اجتماعی و هویت حرفه ای معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اراک

2 کارشناسی امور تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تعلق خاطر دانشجومعلمان به دانشگاه فرهنگیان بر تربیت اجتماعی و نقش آن در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان انجام شده است. این مطالعه تلاش دارد نشان دهد که احساس تعلق چگونه می‌تواند عاملی مؤثر در ارتقای مشارکت اجتماعی، درونی‌سازی ارزش‌های تربیتی، و توسعه نگرش‌های حرفه‌ای معلمان آینده باشد.روش: پژوهش از نوع توصیفی‌تحلیلی و با بهره‌گیری از مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) انجام شد. داده‌ها از طریق دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته گردآوری شد: پرسش‌نامه تعلق خاطر با ۳۱ گویه در ۶ بعد (حمایت استادان و مسئولین، مشارکت در دانشگاه، رعایت احترام و عدالت، احساس مثبت، تعلق فردی، مشارکت علمی) و پرسش‌نامه تربیت اجتماعی با ۱۲ گویه در ۳ بعد (مشارکت اجتماعی، درونی‌سازی ارزش‌ها، تفکر انتقادی). روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا و سازه و پایایی آن‌ها با ضریب آلفای کرونباخ (۰.۸۴ و ۰.۸۱) تأیید شد. جامعه آماری شامل ۲۵۵۸ نفر از دانشجومعلمان ورودی‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بود و نمونه‌ای به تعداد ۳۳۴ نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد تعلق خاطر به دانشگاه هم به‌صورت مستقیم و هم از طریق تربیت اجتماعی، تأثیر معناداری بر هویت حرفه‌ای دارد. مسیر میانجی تربیت اجتماعی نقش کلیدی در انتقال اثر تعلق خاطر ایفا می‌کند. همچنین، حمایت استادان، مشارکت علمی و احساس مثبت به دانشگاه از عوامل مؤثر در ارتقای تربیت اجتماعی و هویت حرفه‌ای بودند.نتیجه‌گیری: تقویت هویت حرفه‌ای و تربیت اجتماعی مستلزم ایجاد محیط دانشگاهی پویا، اخلاق‌محور و مشارکتی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Student-Teachers’ Sense of Belonging to Farhangian University and Its Role in Shaping Teachers’ Social Education and Professional Identity

نویسندگان [English]

  • Katayoon Hamidizadeh 1
  • Fatemeh sofi 2
1 Assistant Professor of Frahangian University of Arak
2 Bachelor Student in Educational Affairs, Farhangian University of Arak, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: This study investigates the impact of student-teachers’ sense of belonging to Farhangian University on their social education and its role in shaping professional teacher identity. It explores how belonging contributes to social participation, internalization of educational values, and development of professional attitudes.Method: A descriptive-analytical approach using Structural Equation Modeling (SEM) was applied. Data were collected through two researcher-developed questionnaires: one measuring sense of belonging (31 items across six dimensions), and another assessing social education (12 items across three dimensions). Validity was confirmed through content and construct analysis, and reliability was verified using Cronbach’s alpha (0.84 and 0.81). The statistical population included 2,558 student-teachers enrolled between 2021 and 2024 at Farhangian University in Markazi Province. A sample of 334 participants was selected via simple random sampling. Findings: Results showed that sense of belonging significantly affects professional identity both directly and indirectly through social education. The mediating role of social education was statistically significant. Faculty support, academic engagement, and positive perceptions of the university were key contributors to enhancing both social education and professional identity.Conclusion: Strengthening teacher identity and social education requires supportive structures, opportunities for meaningful participation, and a dynamic, ethical university environment

کلیدواژه‌ها [English]

  • Engagement
  • Student-Teachers
  • Farhangian University
  • Teacher Identity. Teacher
  • University