واکاوی مولفه های خلاقیت در کتاب های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

2 کارشناسی آموزش ابتدایی

3 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی مؤلفه‌های خلاقیت در کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی با تاکید بر بخش‌های مدنی کتاب و با در نظر گرفتن الگوی خلاقیت گیلفورد انجام شد و در پی پاسخ به این سوال است که میزان تطابق محتوای متن، تصاویر، پرسش فعالیت‌های بخش مدنی کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی با مؤلفه‌های خلاقیت گیلفورد چقدر است؟ روش دستیابی به این هدف تحلیل محتوا از نوع توصیفی و جامعه آماری شامل محتوای بخش مدنی کتاب‌های مطالعات اجتماعی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود. داده‌ها با استفاده از چک‌لیست محقق‌ساخته براساس عوامل خلاقیت گیلفورد(حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب) جمع‌آوری و تحلیل شدند.یافته‌ها نشان داد که در متن درس‌ها، 62% محتوا در سطح حافظه شناختی، 5% در تفکر همگرا، 6% در تفکر واگرا و 4% در تفکر ارزشیاب قرار دارد. در تصاویر، 47% در سطح حافظه شناختی، 17% در تفکر همگرا، 23% در تفکر واگرا و به تفکر ارزشیاب توجهی نشده بود. در فعالیت‌ها و پرسش‌ها، 3% در حافظه شناختی، 4% در تفکر همگرا، 32% در تفکر واگرا و 8% در تفکر ارزشیاب مشاهده شد.نتایج حاکی از آنست که کتاب‌های مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی در بخش مدنی بیشتر بر سطوح پایین‌تر تفکر(حافظه شناختی و تفکر همگرا) تمرکز دارند و به سطوح بالای تفکر(تفکر واگرا و ارزشیاب) که برای پرورش خلاقیت ضروری است، کمتر توجه شده‌است. پیشنهاد می‌شود در بازنگری کتاب‌های درسی، تعادلی بین سطوح مختلف تفکر ایجاد شود و فعالیت‌ها و محتوایی که به پرورش تفکر خلاق و انتقادی کمک می‌کنند مدنظر قرارگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Creativity Components in Social Studies Textbooks for the Second Cycle of Elementary Education

نویسندگان [English]

  • Hamid Ahmadi Hedayat 1
  • Salar Alimadadi 2
  • Ali Siami 3
1 faculty member in farhangian university
2 Bachelor of Elementary Education
3 Bachelor's degree student in social science education
چکیده [English]

This study aimed to analyze the components of creativity in Social Studies textbooks for the second grade of elementary education (4th, 5th, and 6th grades), with a specific focus on the civics section, using Guilford’s creativity model (cognitive memory, convergent thinking, divergent thinking, and evaluative thinking). A descriptive content analysis method was employed, with the statistical population consisting of the civic-related content in the mentioned textbooks. Data were collected and analyzed using a researcher-made checklist based on Guilford’s creativity factors. The findings revealed that in the textual content, 62% of the material targeted cognitive memory, 5% convergent thinking, 6% divergent thinking, and 4% evaluative thinking. In the visual content, 47% aligned with cognitive memory, 17% with convergent thinking, 23% with divergent thinking, and no attention was given to evaluative thinking. Regarding activities and questions, 3% addressed cognitive memory, 4% convergent thinking, 32% divergent thinking, and 8% evaluative thinking. The results indicate that the Social Studies textbooks in the second grade of elementary education primarily emphasize lower-order thinking skills (cognitive memory and convergent thinking) in the civic section, while higher-order thinking skills (divergent and evaluative thinking), which are essential for fostering creativity, receive significantly less attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • elementary social studies
  • civics
  • Guilford creativity
  • textbook