تدریس تاریخ در مدارس: چالش و راهکارها از دید نشریات ایران (1330-1357 ش)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری، گروه تاریخ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران و عضو هسته پژوهشی آموزش تاریخ در

چکیده

در دوره پهلوی دوم، نشریات و روزنامه‌ها به‌عنوان ابزارهای کلیدی در آموزش و تربیت عمومی در ایران عمل کرده و معلمان و اساتید حوزه تاریخ و آموزش آن مقالاتشان را در این نشریات منتشر می‌کردند. هدف از این پژوهش کشف یافته‌ها و مسائل تدریس تاریخ در مدارس ایران در دوره پهلوی دوم است و پرسش اصلی پژوهش بر این مبناست که چالش‌ها و راهکارهای تدریس تاریخ در این دوره بر اساس دیدگاه نشریات چه بوده است؟ در این راستا 29 مورد مقاله از 11 نشریه مرتبط با تدریس تاریخ در بازه زمانی 1330 تا 1357 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که عدم توجه به فلسفه تاریخ، کمبود برنامه‌ریزی در تدوین محتوای درسی و عدم تخصص معلمان، ازجمله عوامل اصلی ناکامی تدریس تاریخ بودند. این مشکلات منجر به بی‌علاقگی دانش‌آموزان به درس تاریخ و عدم شناخت صحیح از هویت ملی گردید. همچنین نشریات به ارائه راهکارهایی برای بهبود تدریس تاریخ پرداخته و بر تغییر نگرش به تاریخ، تأکید بر حقیقت‌جویی، بی‌طرفی و استفاده از فناوری‌های آموزشی تأکید کردند. پیشنهاد‌هایی مانند تدریس تاریخ از طریق مجسم‌سازی، برگزاری بازدیدهای علمی از موزه‌ها و تأکید بر قهرمانان واقعی تاریخ به‌عنوان روش‌های مؤثر در جذب توجه دانش‌آموزان مطرح شد. این یافته‌ها نشان‌دهنده نیاز به بازنگری در برنامه‌های آموزشی و محتوای درسی برای تقویت هویت ملی و بهبود تدریس تاریخ در مدارس ایران بوده و هست. همچنین مشخص شد که چالش‌ها ریشه در اجتماع و سیاست داشته و صرفاً محدود به آموزش نمی‌شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching History in Schools: Challenges and Solutions from the Perspective of Iranian Publications (1958-1968)

نویسنده [English]

  • Amir Karimi
PhD candidate, History department, Law and Social Sciences Faculty, University of Tabriz, East Azarbaijan, Iran, P.O. Box: 5166616471; and Member of History Education Core, Farhangian University, Alborz campus, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

During the second Pahlavi period, journals and newspapers served as key tools in public education and training in Iran, and teachers and professors in the field of history and its education published their articles in these journals. The purpose of this study is to explore the findings and issues of teaching history in Iranian schools during the second Pahlavi period, and the main research question is based on what were the challenges and solutions to teaching history in this period from the perspective of the journals? In this regard, 29 articles from 11 journals related to teaching history between 1951 and 1978 were analyzed. The findings showed that lack of attention to the philosophy of history, lack of planning in developing course content, and lack of expertise among teachers were among the main factors in the failure of teaching history. These problems led to students' disinterest in history lessons and a lack of proper understanding of national identity. The journals also presented solutions to improve history teaching and emphasized changing attitudes toward history, emphasizing truth-seeking, impartiality, and the use of educational technologies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary Iranian history
  • history of education
  • publications
  • history education
  • history of science