بررسی محتوای کتاب درسی جامعه شناسی دوره متوسطه از دیدگاه دانشجویان آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه فرهنگیان،کرج،ایران

2 کارشناسی آموزش علوم اجتماعی،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 کارشناسی آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

محتوای کتاب های درسی، یکی از عناصر اساسی برنامه درسی است. در صورتی که انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب های درسی متناسب با نیازهای فراگیران و ضرورت های اجتماعی انجام نشود، موجب عدم موفقیت برنامه درسی در نظام آموزشی می شود. هدف این مقاله، بررسی مسائل و مشکلات محتوای درس جامعه شناسی در دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم متوسطه از دیدگاه دانشجویان آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان است. روش تحقیق از نوع کیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر است. دانشجو معلمان رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر، ورودی سال 1401 به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند، 28 نفر تعیین شدند. تعداد نمونه‌ها بر اساس اصل اشباع نظری مشخص گردیدند. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده و روش تحلیل اطلاعات، تحلیل مضمون است. پس از پیاده سازی مصاحبه‌ها، روایت‌های دانشجو معلمان کدگذاری و مضمون سازی شدند. تجربیات دانشجویان از مسائل مرتبط با محتوای درس جامعه شناسی در پنج مضمون: بی ارتباط با واقعیت های اجتماعی، دشوار و انتزاعی، سوگیری ایدئولوژیک به غرب، کاربردی نبودن و فعالیت های تکمیلی نامناسب دسته بندی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of the content of the high school sociology textbook from the perspective of social science education students at Farhangian University.

نویسندگان [English]

  • mahmoud mohammadi 1
  • Fateme Karbalaivali 2
  • Masoumeh Khani 3
1 Assistant Professor of Humanities and Social Sciences at Farhangian University, Karaj, Iran
2 Bachelor of Social Sciences Education, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Bachelor of Social Sciences Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Textbook content is one of the basic elements of the curriculum. If the selection and organization of textbook content is not done in accordance with the needs of learners and social necessities, it will lead to the failure of the curriculum in the educational system. The aim of this article is to examine the issues and problems of the content of sociology courses in the tenth, eleventh and twelfth grades of secondary school from the perspective of students of social science education at Farhangian University. The research method is qualitative. Student teachers in the field of social science education at Farhangian University of Amirkabir, entering in 1401, were selected as the research sample. Based on the purposive sampling method, 28 people were determined. The number of samples was determined based on the principle of theoretical saturation. The data collection method was semi-structured interviews and the data analysis method was Thematic analysis. After implementing the interviews, the student teachers' narratives were coded and Thematic organized. Students' experiences of issues related to sociology course content were categorized into five themes: unrelated to social realities, difficult and abstract, ideological bias towards the West, not being practical, and inappropriate supplementary activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • content
  • sociology
  • textbook
  • phenomenology
  • teacher student