بررسی تاثیرات متغیرهای «شغل و قشربندی اجتماعی» بر «مصرف فرهنگی» جامعه ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

2 دانشجوی دکترای مطالعات راهبردی

چکیده

پیشینه و اهداف: «مصرف فرهنگی» فعالیتی اجتماعی و رفتاری روزمره است که با رخدادهای فرهنگی در جامعه بازتولید و بارور می‌شود. شغل و قشربندی اجتماعی، دو متغیر اساسی و اثرگذار بر مصرف فرهنگی هر فرد در جامعه هستند که با فراهمآوردن شرایط برهمکنش میان رخداد و مصرف، فرهنگ را در جامعه ایرانی تعمیق می‌دهند. روش‌ها‌: در این پژوهش نخست به سازوکار نظری رابطه شغل و قشربندی اجتماعی با مصرف فرهنگی پرداخته‌ و سپس با بهره‌گیری از نتایج مطالعات نظری از طریق روش «تحلیل ثانویه» به بررسی داده‌های آماری «موج سوم پیماش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» به تخمینی از شرایط جامعه ایران می‌پردازیم. پرسش اصلی پژوهش این است که: «متغیرهای شغل و قشربندی اجتماعی چه تاثیری بر مصرف فرهنگی داشته است، چه نوع برهمکنش اجتماعی میان این 3 متغیر برقرار بوده و متاثر از برهم کنش میان این عوامل، داده‌های موج سوم پیمایش فرهنگی در حوزه کتاب و مطالعه از حیث اثر بر جامعه ایرانی در تحلیلی ثانوی چه نتایجی را در بردارد؟». یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از این است که سیاست فرهنگی در جامعه ایرانی با نگاهی تقلیل‌گرا صرفاً متوقف بر سرمایه‌های اقتصادی ناشی از فرهنگ شده و مسئله اساسی تولید و تعمیق سرمایه فرهنگی در اقشار اجتماعی مورد توجه جدی قرار نگرفته‌است. نتیجه‌گیری: پژوهش به این نتیجه دست‌یافت که بازاندیشی در سویه‌های تولید سرمایه فرهنگی از اهمیتی دوچندان برخوردار است و می‌بایست مورد تأمل جدی به ویژه در نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effects of "occupation and social stratification" variables on "cultural consumption" in Iranian society

نویسندگان [English]

  • ata moqaddamfar 1
  • aliasghar lak 2
1 Member of the Faculty of the Ministry of Science, Research and Technology
2 PhD student in Strategic Studies
چکیده [English]

Background and Objectives: "Cultural consumption" is a social activity and everyday behavior that is reproduced and fertilized by cultural events in society. Occupation and social stratification are two fundamental variables that affect the cultural consumption of each individual in society, which deepen culture in Iranian society by providing conditions for interaction between events and consumption. Methods: In this study, we first examine the theoretical mechanism of the relationship between occupation and social stratification with cultural consumption, and then, using the results of theoretical studies through the "secondary analysis" method, we examine the statistical data of the "Third Wave of the Survey to Measure the Status of Consumption of Cultural Goods in Iran" to estimate the conditions of Iranian society. The main question of the research is: "What effect have the variables of occupation and social stratification had on cultural consumption, what kind of social interaction exists between these three variables, and what results do the data of the third wave of the cultural survey in the field of books and reading contain in terms of its impact on Iranian society in a secondary analysis, influenced by the interaction between these factors?" Findings

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interaction
  • occupation
  • social stratification
  • cultural consumption
  • publishing and books'