رشد و شکوفایی ابعاد وجودی انسان در فرآیند زندگی اجتماعی و تعامل با محیط شکل میگیرد. جوامع مختلف برای ادارة بهینۀ امور و تعامل سازنده با یکدیگر و با محیط، نیاز به شناخت محیط پیرامون و نحوۀ ارتباط و تعاملات انسان با محیط دارند و سعی میکنند، این مهم را با فرآیند آموزشهای مختلف به شهروندان به انجام برسانند. مهمترین مکانیسم موجود در نظام آموزشی برای نیل به این هدف مهم، از طریق «آموزش مطالعات اجتماعی» است ؛ چرا که افراد با محیط، ارزشها، فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی و حقوق و مسئولیتهای خود نسبت به دیگران آشنا میشوند.
یافتههای تحقیق که با روش توصیفی تحلیلی از منابع مختلف کتابخانهای بدست آمده، حاکی از آن است که مکاتب و اندیشههای فکری و فلسفی مختلف، برای امور گوناگون از جمله در حوزة علوم، رویکردها و گرایشهای خاصی را قائل هستند. از این رو معیارهاى نظام علمی، اخلاقی و ارزشى خاص خود را دارند. در آموزش موضوعات اساسی حوزة معرفتی و مطالعات اجتماعی یعنی انسانشناسی، جهانشناسی و ارزششناسی نیز، هر کدام به گونهاى متفاوت با محتوا برخورد کردهاند و آن را در مبانی علمی، محتوا و روشهای آموزش مطالعات اجتماعی خود جای دادهاند. در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور ما بر اساس مکتب فکری و فلسفه اسلامی، اهداف آموزش و آموزش مطالعات اجتماعی در شش ساحت اعتقادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیباییشناختی و هنری، اقتصادی و حرفهای و علمی و فناوری تعریف و مشخص شده است.
صادقی, علی, & نظری, ولی اله. (1398). فلسفۀ آموزش مطالعات اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(1), 77-100.
MLA
علی صادقی; ولی اله نظری. "فلسفۀ آموزش مطالعات اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1, 1, 1398, 77-100.
HARVARD
صادقی, علی, نظری, ولی اله. (1398). 'فلسفۀ آموزش مطالعات اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(1), pp. 77-100.
VANCOUVER
صادقی, علی, نظری, ولی اله. فلسفۀ آموزش مطالعات اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1398; 1(1): 77-100.