کسب مهارتهای اجتماعی یکی از اثرگذارترین راهبردها در دستیابی کودکان و نوجوانان در ایجاد رابطه با همسالان و بهبود یادگیری در محیطهای آموزشی است. هدف پژوهش حاضر بررسی کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی از حیث میزان برخورداری از مقولههای مهارتهای اجتماعی میباشد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی برای تحلیل متن کتاب مطالعات اجتماعی و از روش آنتروپی شانون جهت تحلیل اهمیت مقولههای مهارتهای اجتماعی و مولفههای آن استفاده شده است. تحلیلهای انجام شده پیرامون کتب مطالعات اجتماعی نشان میدهد همه مقولههای مهارتهای اجتماعی (مهارت ارتباطی، مهارت گروهی و مهارت جرأت ورزی) در کتب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی مورد توجه قرار گرفته است و توزیع و حضور مولفههای مهارت های اجتماعی به ترتیب به مهارت دلیل آوردن، مهارت کارگروهی، مهارت بازخورد، مهارت شنود موثر، مهارت سازشی، مهارت بیان احساسات و در نهایت به مهارت کلامی پرداخته شده است و مهارتهای دوستیابی، مهارت «نه گفتن» و مهارت انتقادپذیر بودن در کتاب درسی جایگاهی ندارد.
نیکی, پویا, عزیزی محمودآباد, مهران, & جمالیان زاده, سید برزو. (1398). ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای مهارتهای اجتماعی بر اساس تکنیک آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(1), 127-138.
MLA
پویا نیکی; مهران عزیزی محمودآباد; سید برزو جمالیان زاده. "ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای مهارتهای اجتماعی بر اساس تکنیک آنتروپی شانون", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1, 1, 1398, 127-138.
HARVARD
نیکی, پویا, عزیزی محمودآباد, مهران, جمالیان زاده, سید برزو. (1398). 'ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای مهارتهای اجتماعی بر اساس تکنیک آنتروپی شانون', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(1), pp. 127-138.
VANCOUVER
نیکی, پویا, عزیزی محمودآباد, مهران, جمالیان زاده, سید برزو. ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای مهارتهای اجتماعی بر اساس تکنیک آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1398; 1(1): 127-138.