واکاوی پیامدهای یادگیری به شیوه معکوس مجازی از نگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی ، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بیرجند

2 دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی پیامدهای یادگیری به شیوه معکوس مجازی از نگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شد. با توجه به ماهیت پژوهش، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 9 نفر از دانشجومعلمان، داده‌های اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل مضمون و از نرم‌افزار MAXQDA11 به‌عنوان یک شیوه کمکی در واردکردن داده‌ها استفاده شد. یافته‌های حاصل از ادراک دانشجومعلمان در خصوص پیامدهای این روش در 6 مضمون اصلی افزایش صلاحیت‌های فناوری، ارتقاء و بهبود یادگیری، بهبود مهارت‌ها‌ی اجتماعی و ارتباطات، روانشناختی، شخصی‌سازی یادگیری و کنترل و تنظیم یادگیری خلاصه شد. ادراک دانشجومعلمان نشان می‌دهد که از نگاه آن‌ها استفاده از کلاس معکوس مجازی گامی مثبت در ارتقا سطح آموزشی و دارای پیامدهای مثبتی در ابعاد مختلف است. یادگیری به شیوه معکوس مجازی می‌تواند آموزش را برای فراگیران اثربخش‌تر و شخصی‌سازی نماید و مسئله آموزش در کنترل دانشجویان از لحاظ زمانی، مکانی و سرعت قرار گیرد تا آن‌ها بتوانند آموزش را متناسب با سرعت یادگیری خود تنظیم ‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the consequences of flipped learning from the perspective of pre-service teachers of Farhangian University

نویسندگان [English]

  • mohammad alipour 1
  • mahdi alipour 2
1 Phd student in curriculum studies Faculty of Educational Sciences in curriculum studies,Birjand Univesity
2 farhangiyan university
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of analyzing the consequences of virtual flipped learning from the perspective of pre-service teachers of Farhangian University in a qualitative and phenomenological way. Due to the nature of the research, purposive sampling method was used, which obtained data was saturated with in-depth interviews with 9 pre-service teachers. The content analysis method was used to analyze the collected data and MAXQDA11 software was used as an auxiliary method in entering the data. Findings from pre-service teachers’ perceptions about the consequences of this method were summarized in 6 main themes:increase of technological competences, learning promotion and improvement, social and communication issues, psychological, personalization of learning, and control of learning. Pre-service teachers’ perception shows that from their point of view, using the virtual flipped classroom is a positive step in improving the level of education and has positive consequences in various dimensions. Virtual flipped learning can make learning more effective and personalized for learners, and the issue of education can be controlled by students in terms of time, place and speed so that they can adjust education to their learning speed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Flipped learning
  • Flipped classroom
  • Virtual