نقش عکس برداری و تصویر در آموزش جغرافیا: تأثیرات مثبت بر یادگیری مکانی و فهم عمیق مفاهیم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی جغرافیا ٫ دانشگاه فرهنگیان ٫ صندوق پستی ۸۸۹- ۱۴۶۶۵ تهران ٫ ایران

2 دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان.

10.48310/rsse.2024.16126.1199

چکیده

نقش عکس برداری و تصویر در آموزش جغرافیا: تأثیرات مثبت بر یادگیری مکانی و فهم عمیق مفاهیم



درک و آموزش مفاهیم جغرافیایی نیازمند ابزارهایی است که بتوانند پیچیدگی‌های مکانی و ارتباطات بین پدیده‌های جغرافیایی را به شکلی ملموس و قابل فهم ارائه دهند. عکاسی به عنوان یکی از این ابزارها، نقش مهمی در تسهیل فرآیند یادگیری و درک عمیق‌تر مفاهیم جغرافیایی ایفا می‌کند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه‌ای-اسنادی، به بررسی تأثیرات مثبت عکس‌برداری بر یادگیری مکانی و فهم مفاهیم جغرافیایی پرداخته و نشان می‌دهد که چگونه تصاویر می‌توانند به عنوان یک وسیله ارتباطی مؤثر در آموزش جغرافیا عمل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عکس برداری و تصویر با جغرافیا یک پیوند ناگسستنی دارد و امروزه توسط بسیاری از سازمان ها یا مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی همانند نشنال جئوگرافی در حوزه های مختلف از جمله اقیانوس ها، زمین، دنیای حیوانات وحشی، فرهنگ ها و مکان های تاریخی، نبوغ انسانی و همچنین گردشگری از این روش تأثیرگذار برای آموزش و پژوهش استفاده می شود.

نتایج بررسی همچنین نشان می‌دهد که استفاده از عکس‌ها در فرآیند آموزش جغرافیا، به افراد کمک می‌کند تا پیچیدگی های مفاهیم جغرافیایی و ارتباط بین این مفاهیم را بهتر درک نمایند. بعلاوه این روش با ارائه تجربه‌ واقعی و بصری از مناطق و پدیده‌های جغرافیایی، تحریک و انگیزه‌بخشی برای فرد ایجاد می‌کند. در این روش با ایجاد گلچینی از تصاویر مناطق مختلف و لمس محیط، نوعی تجربه مستقیم در زمینه مفاهیم و پدیده های جغرافیایی برای فرد ایجاد می شود.

کلیدواژه‌ها