پیشینه و اهداف هدف مطالعه حاضر تأملی بر دانش محتواییتربیتی در آموزش جغرافیا بوده است تا نظر به نوپا بودن این نوع دانش در ادبیات تعلیم و تربیت، مؤلفههای سازنده آن دانش را با مروری بر ادبیات علمی مربوطه شناسایی و تبیین نماید. روشها این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بوده و روش پژوهشی مورد استفاده در این مطالعه جستار نظرورزانه است. در مطالعه جستار نظرورزانه پژوهشگر جمعبندی شخصی خود از دانش و تجربیات در یک حوزه را به دیگران منتقل مینماید؛ از این رو در این مطالعه نیز پژوهشگر پس از مطالعهٔ کتابخانهای، جستار نظرورزانهای در خصوص دانش محتواییتربیتی داشته و مؤلفههای سازندهٔ آنرا شناسایی و آنها را در حوزه آموزش جغرافیا تبیین و تشریح نموده است. تأییدپذیری یافتهها از طریق مرور همکاران انجام پذیرفته است. یافتهها: نتایج این مطالعه برشماری مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی در چهار بخش دانش مخاطب، دانش تخصصی، دانش برنامه ریزیدرسی و دانش شخصی است. نتیجهگیری: برای دانش تخصصی 5 پرسش، دانش مخاطب 7 پرسش، دانش برنامهریزی درسی 5 پرسش و برای دانش شخصی 3 پرسش و مسأله شناسایی شده است تا با معرفی مسائل و سؤالات پژوهشی بالقوه مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی آموزش جغرافیا، زمینه پژوهشهای بیشتری در این حوزه فراهم گردد.
گرمابی, حسنعلی . (1403). جستاری بر مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی(PCK) در آموزش جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(3), 61-74. doi: 10.48310/rsse.2024.3949
MLA
گرمابی, حسنعلی . "جستاری بر مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی(PCK) در آموزش جغرافیا", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 3, 1403, 61-74. doi: 10.48310/rsse.2024.3949
HARVARD
گرمابی, حسنعلی. (1403). 'جستاری بر مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی(PCK) در آموزش جغرافیا', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(3), pp. 61-74. doi: 10.48310/rsse.2024.3949
CHICAGO
حسنعلی گرمابی, "جستاری بر مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی(PCK) در آموزش جغرافیا," پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6 3 (1403): 61-74, doi: 10.48310/rsse.2024.3949
VANCOUVER
گرمابی, حسنعلی. جستاری بر مؤلفههای سازنده دانش محتواییتربیتی(PCK) در آموزش جغرافیا. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(3): 61-74. doi: 10.48310/rsse.2024.3949