پیشینه و اهداف: آموزش و بهسازی مداوم معلمان به عنوان قلب تپنده نظام آموزش و پرورش در قالب ارائه دورههای آموزشی ضمن خدمت مجازی را میتوان در راستای به روز شدن، بهبود و ارتقای حرفهای و شغلی معلمان در دنیای مجازی و الکترونیکی دانست. هدف این پژوهش، بررسی آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی ارائه شده سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان (LTMS)، سامانه مدیریت یادگیری رایادرس (rayadars) و سامانه مدارس یادگیرنده مرآت (meraat) در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس از دیدگاه دبیران درس مطالعات اجتماعی متوسطه اول و دوم در شهرستانهای حوزه جنوب (آبدانان، دره شهر، بدره و دهلران) در استان ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳/۱۴۰۲ بود. روش: این پژوهش جزء تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد و حجم جامعه ۲۵ نفر بوده حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۴ نفر(۱۲ مرد و ۱۲ زن) با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. یافتهها: مشخص شد، طولانی بودن برگزاری و ثبت نمره در برخی از سامانهها، نبود تناسب استاندارد برخی از سؤالات آزمونها، نبود نظارت و امنیت لازم و کافی برای شرکت هر کاربر به صورت خود واقعی، نداشتن تعامل دوسویه و فعال کاربر با مدرسان دورهها، تاکید بیش از حد بر ارزیابی کمی و نمره نهایی، قطع و وصل شدن و سرعت پایین اینترنت و مشکلات پرداخت آنلاین هزینه ثبت نام در برخی از سامانهها از مهمترین آسیبها بودند. نتایج: در کنار آسیب شناسی، سامانههای مذکور در زمینههای هدف گذاری، محتوا و راهبردهای یاددهی - یادگیری، عملکرد نسبتاً مطلوبی داشتند و باعث شناخت بیشتر دبیران از مهارتهای حرفهای تدریس نظیر: طرح درس، تعیین هدفهای آموزشی، سنجش و ارزشیابی، آشنایی با روشهای و الگوهای خلاقانه و متنوع تدریس مجازی، ارتباط و مدیریت کلاس درس و ارائه انواع تکالیف مهارت محور شدند.
میرزایی, مهدی , یاور, شهناز , بلوطی, محمد معین و خانه زر, سعید . (1403). آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس دبیران مطالعات اجتماعی (نمونه موردی: شهرستانهای حوزه جنوب استان ایلام). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(3), 97-118. doi: 10.48310/rsse.2024.3951
MLA
میرزایی, مهدی , , یاور, شهناز , , بلوطی, محمد معین , و خانه زر, سعید . "آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس دبیران مطالعات اجتماعی (نمونه موردی: شهرستانهای حوزه جنوب استان ایلام)", پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6, 3, 1403, 97-118. doi: 10.48310/rsse.2024.3951
HARVARD
میرزایی, مهدی, یاور, شهناز, بلوطی, محمد معین, خانه زر, سعید. (1403). 'آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس دبیران مطالعات اجتماعی (نمونه موردی: شهرستانهای حوزه جنوب استان ایلام)', پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6(3), pp. 97-118. doi: 10.48310/rsse.2024.3951
CHICAGO
مهدی میرزایی , شهناز یاور , محمد معین بلوطی و سعید خانه زر, "آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس دبیران مطالعات اجتماعی (نمونه موردی: شهرستانهای حوزه جنوب استان ایلام)," پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 6 3 (1403): 97-118, doi: 10.48310/rsse.2024.3951
VANCOUVER
میرزایی, مهدی, یاور, شهناز, بلوطی, محمد معین, خانه زر, سعید. آسیب شناسی سامانههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای تدریس دبیران مطالعات اجتماعی (نمونه موردی: شهرستانهای حوزه جنوب استان ایلام). پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1403; 6(3): 97-118. doi: 10.48310/rsse.2024.3951