آسیب شناسی سامانه‌های آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در جهت بهبود و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای تدریس دبیران مطالعات اجتماعی (نمونه موردی: شهرستان‌های حوزه جنوب استان ایلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار

2 دبیر تاریخ و مطالعات اجتماعی

3 کارشناس آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش موسیان

4 معاون آموزش و نوآوری اداره آموزش و پرورش موسیان

چکیده

پیشینه و اهداف: آموزش و بهسازی مداوم معلمان به عنوان قلب تپنده نظام آموزش و پرورش در قالب ارائه دوره‌های آموزشی ضمن خدمت مجازی را می‌توان در راستای به روز شدن، بهبود و ارتقای حرفه‌ای و شغلی معلمان در دنیای مجازی و الکترونیکی دانست. هدف این پژوهش، بررسی آسیب شناسی سامانه‌های آموزش ضمن خدمت مجازی ارائه شده سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان (LTMS)، سامانه مدیریت یادگیری رایادرس (rayadars) و سامانه مدارس یادگیرنده مرآت (meraat) در جهت بهبود و ارتقای مهارتهای حرفه‌ای تدریس از دیدگاه دبیران درس مطالعات اجتماعی متوسطه اول و دوم در شهرستان‌های حوزه جنوب (آبدانان، دره شهر، بدره و دهلران) در استان ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳/۱۴۰۲ بود. روش: این پژوهش جزء تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد و حجم جامعه ۲۵ نفر بوده  حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان  تعداد ۲۴ نفر(۱۲ مرد و ۱۲ زن) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. یافته‌ها: مشخص شد، طولانی بودن برگزاری و ثبت نمره در برخی از سامانه‌ها، نبود تناسب استاندارد برخی از سؤالات آزمون‌ها، نبود نظارت و امنیت لازم و کافی برای شرکت هر کاربر به صورت خود واقعی، نداشتن تعامل دوسویه و فعال کاربر با مدرسان دوره‌ها، تاکید بیش از حد بر ارزیابی کمی و نمره نهایی، قطع و وصل شدن و سرعت پایین اینترنت و مشکلات پرداخت آنلاین هزینه ثبت نام در برخی از سامانه‌ها از مهمترین آسیب‌ها بودند. نتایج: در کنار آسیب شناسی، سامانه‌های مذکور در زمینه‌های هدف گذاری، محتوا و راهبردهای یاددهی - یادگیری، عملکرد نسبتاً مطلوبی داشتند و باعث شناخت بیشتر دبیران از مهارتهای حرفه‌ای تدریس نظیر: طرح درس، تعیین هدف‌های آموزشی، سنجش و ارزشیابی، آشنایی با روشهای و الگوهای خلاقانه و متنوع تدریس مجازی، ارتباط و مدیریت کلاس درس و ارائه انواع تکالیف مهارت محور شدند.

کلیدواژه‌ها