کاربرد اصول برنامه درسی صریح و خلاق در آموزش مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس گروه علوم اتنسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، پردیس حکیم فردوسی البرز

چکیده

آموزش مطالعات اجتماعی با مسائل اساسی عمده­ای ازجمله؛ محدودیت در روش تدریس، اجرای غیراصولی روش‌های محدود، عدم توسعه ابزارهای یادگیری و عدم خلاقیت در طراحی تجارب یادگیری روبرو می­باشد. همین امر عموماً فضای کلاس درس مطالعات اجتماعی را خسته‌کننده و غیرکاربردی کرده و دانش آموزان را دچار بی­انگیزگی و بی­تفاوتی نموده است. این روند نه‌تنها به تربیت شهروند آگاه و مسئول منجر نمی­گردد بلکه به‌تدریج الزامات دانشی، نگرشی و مهارتی موردنیاز برای تحقق آن را نیز به چالش می­کشاند. بر همین مبنا مقاله حاضر باهدف کاربرد اصول برنامه درسی صریح و خلاق، الگویی عملیاتی در شش گام، برای رفع این مسائل ارائه می­نماید. مقاله پیش رو، با رویکرد کیفی و روش تحلیل ثانویه در مطالعات اسنادی، ابتدا با بررسی و مطالعه منابع و مقالات علمی، اصول برنامه درسی صریح و خلاق در آموزش مطالعات اجتماعی را تنظیم و سپس گام‌های عملی آن را در کلاس درس، با ذکر مثال‌های کاربردی ارائه نموده است. بنا بر یافته­ های این پژوهش، در کنار اجرایی کردن گام­های شش‌گانه؛ تدوین اهداف صریح، توجه به سطح درک و فهم دانش آموزان، توجه به زمینه­های تجربه یادگیری، توجه به ابعاد روانشناختی، تأکید بر تجربیات روزمره و ملموس، طراحی سازوکارهای ارتباط آزادانه و مؤثر در کلاس درس به‌گونه‌ای صریح و خلاقانه، خواهد توانست کلاس درس مطالعات اجتماعی را متحول نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Application of explicit and creative curriculum principles in social studies education

نویسنده [English]

  • seyyed ali seyyed pouirazar
Lecturer, Department of Humanities and Social Sciences, Farhangian University, Hakim Ferdowsi Alborz Campus
چکیده [English]

Teaching social studies with major basic issues including; limitations in teaching methods, incorrect implementation of limited methods, lack of development of learning tools and lack of creativity in designing learning experiences. This has generally made the social studies classroom atmosphere boring and useless, leaving students with the lack of motivation and indifference. This process not only does not lead to the education of an informed and responsible citizen, but also gradually challenges the knowledge, attitude, and skill requirements required to achieve it. Accordingly, the present article aims to apply the principles of explicit and creative curriculum and provides an operational model in six steps to address these issues. The present article, with a qualitative approach and secondary analysis method in documentary studies, first by reviewing and studying scientific sources and articles, sets the principles of explicit and creative curriculum in social studies education and then practical steps in the classroom, with mentioning practical examples. According to the findings of this study, in addition to implementing the six steps; formulate explicit goals, pay attention to students' level of understanding, pay attention to the fields of learning experiences, pay attention to psychological dimensions, emphasize on every day and tangible experiences, and design free and effective communication mechanisms in the classroom in an explicit and creative way,  so it will be able to transform the social studies classroom.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Explicit and creative curriculum
  • social studies education
  • educational design
  • six steps