شناسایی مهارت ‏ها و شایستگی‏ های معلم در آموزش و تربیت اجتماعی و سیاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

2 آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه جویم، شهرستان لار ، اداره کل آموزش‏و‏پرورش فارس

3 آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه ششده و قره‏بلاغ ،شهرستان فسا، اداره کل آموزش‏وپرورش فارس

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی مهارت‏ها و شایستگی‏های موردنیاز معلمی در آموزش و تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‏آموزان است. پژوهشگران در این مطالعه تلاش کردند تا به این پرسش که مهارت‏ها و شایستگی‏های موردنیاز معلمی در آموزش و تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‏آموزان کدم‌اند؟، پاسخ دهند. برای پاسخ به این پرسش اساسی، از روش بررسی اسنادی در جمع‏آوری اطلاعات و از روش تحلیلی- تفسیری در تحلیل اطلاعات استفاده شده است. یافته‏ ها حاکی از آن است که نظام آموزش‏وپرورش نقش مهمی در آموزش و تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‏آموزان دارد. معلم با ایجاد و تقویت مهارت‏های اجتماعی پایه در دانش‏آموزان سعی می‏کند تا با راهنمای عمل قرار‏دادن اصول تربیت اجتماعی که عبارت‌اند از؛ وحدت، مسئولیت، عدالت و مشارکت به اهداف تربیت اجتماعی نائل شود. در تربیت سیاسی دانش‏آموزان نیز انتظار می‏رود که معلم به مؤلفه‏ های تربیت سیاسی که عبارت‌اند از؛ آزادی، استقلال، عدالت و دادن آگاهی سیاسی، توجه جدی داشته باشد چراکه تربیت سیاسی منجر به توسعه سیاسی در سطح جامعه می‏شود که آن نیز به معنای افزایش مشارکت مسئولانه آحاد افراد جامعه در سرنوشت سیاسی خود و جامعه خود خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Teacher skills and competencies in social and political education

نویسندگان [English]

  • Ali Shiravani Shiri 1
  • sajede Jahromi 2
  • Zahra Dehghani 3
1 assistant professor, Educational Group, Farhangian University, IRAN.
2 آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه جویم، شهرستان لار ، اداره کل آموزش‏و‏پرورش فارس
3 آموزگار، اداره آموزش‏وپرورش منطقه ششده و قره‏بلاغ ،شهرستان فسا، اداره کل آموزش‏وپرورش فارس
چکیده [English]

The purpose of this study is to study the skills and competencies required of a teacher in the students' political and social education. In this study, researchers tried to answer the question of what skills and competencies does a teacher need in the students' political and social education? To answer this basic question, the method of documentary documentation in data collection and the analytical-interpretive method in data analysis have been used. Findings indicate that the education system has an important role in the students' political and social education .By creating and strengthening basic social skills of students, the teacher tries to put into practice the principles of social education, which include; unity, responsibility, justice and participation  to achieve the goals of social education .In student's political education, the teacher is also expected to address the components of political education, which include; freedom, independence, justice and giving political awareness, pay serious attention to political education leads to political development at the community level

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social education
  • political education
  • teacher
  • students