آموزش پایدار جغرافیا بر پایه بازدیدهای علمی در دانشگاه فرهنگیان نمونه موردی: پردیس‌های استان البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، استان البرز

2 استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان

3 فارغ التحصیل آموزش جغرافیا و دبیر دبیرستان، استان اصفهان

چکیده

امروزه، آموزش جغرافیا تنها محدود به کلاس و تدریس به روش­های سنتی نیست؛ بلکه تلاش می­شود به کمک روش­های جدید یاددهی– یادگیری، آموزش جغرافیا در مدارس و دانشگاه­ها بر اساس علاقه، امکانات به­روز، استفاده از تکنولوژی­های نوین آموزشی و همچنین بحث مهم به کارگیری بازدیدهای علمی انجام شود تا بتواند نوعی یادگیری عمیق و پایدار را در فراگیران و علاقه­مندان به حوزه آموزش جغرافیا ایجاد نماید. هدف تحقیق حاضر بررسی آموزش پایدار جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان استان البرز (قطب آموزش جغرافیا در بین  دانشگاه­های فرهنگیان سراسر کشور)، است. از این­رو، با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین اهمیت بازدیدهای علمی در ارتقای یادگیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان البرز، تلاش شده است به بررسی نتایج اثرگذار برنامه جامع بازدیدهای علمی رشته جغرافیا بر پایه دروس توزیعی در هشت نیمسال بپردازیم. یافته­های تحقیق حاکی از آن  است که در طول هشت نیمسال آموزش جغرافیا در سطح پردیس­های استان البرز، به طور منظم و مستمر و منطبق با سرفصل دروس، بازدیدهای علمی برنامه­ریزی و اجرا شده و نتایج اثرگذاری را در فرایند آموزش جغرافیا موجب شده است. این مهم، ضمن کسب رضایت حداکثری در بین دانشجومعلمان، موجب بالا رفتن کیفیت آموزش­ در دو پردیس استان گردیده و دیدگاه­های مسئولان و برنامه­ریزان دانشگاه را در خصوص این گزاره که «بازدیدهای علمی در دانشگاه فرهنگیان به آموزش پایدار جغرافیا کمک می­نماید»، را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نموده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sustainable geography education based on scientific visits at Farhangian University Case study (Campus of Alborz Province)

نویسندگان [English]

  • Valiollah Nazari 1
  • Ali Sadeghi 2
  • saeideh salimiyan 3
1 Assistant Professor, Department of Humanities and Social Sciences, Farhangian University, Alborz Province.
2 Assistant professor, Department of Humanities and Social Science, Farhangian University
3 Geography Education Expert.
چکیده [English]

Geography education in the modern world today is not just about traditional classes and teaching, but with the help of modern teaching-learning methods, geography education is tried in universities and schools based on interest, facilities, use of new technologies and also important discussion of scientific visits, to be able to create deep and sustainable learning in those interested in the field of geography education. The present study has tried to study the effective results of the comprehensive program of the scientific visits in the field of geography based on eight-semester distributed courses. Descriptive findings of the present study indicate that during the eight semesters of geography education on the campuses of Farhangian University of Alborz Province, regular and continuous scientific visits appropriate to the courses while compiling and planning, have been carried out and effective results in the process of teaching geography and while gaining maximum satisfaction among the student teachers of the two campuses has caused an increase in the level of field education in the two campuses and has influenced the views of officials in this regard and the belief that scientific visits to Farhangian University Sustainable geography has greatly strengthened the contribution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Education
  • Geography
  • Farhangian University
  • Scientific Visits
  • Semester Program of Scientific Visits