تحلیل محتوای کتب جامعه شناسی متوسطه دوم بر اساس الگوی ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز، ایران

2 دکترای جامعه شناسی فرهنگی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن، تصاویر و خودآزمایی‌های کتب جامعه‌شناسی متوسطه دوم جهت تعیین میزان مسئله محوری و درگیری ذهنی این متون بر اساس الگوی ویلیام رومی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کتب جامعه‌شناسی(1)، جامعه-شناسی(2) و جامعه‌شناسی(3) چاپ سال 1400 می‌باشد. ابزارگردآوری داده‌های این پژوهش شامل فرم تحلیل محتوای محقق ساخته می‌باشد که بر مبنای الگوی ویلیام رومی تهیه شده‌است. در تحلیل متن، سوالات و تصاویر کتاب جامعه‌شناسی(1) به ترتیب 1222، 154 و 194 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری متن 0.122، پرسش‌ها 0.619 و تصاویر0.590 محاسبه گردید. در تحلیل متن، پرسش‌ها و تصاویر کتاب جامعه‌شناسی(2) به ترتیب 1057، 77 و 212 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری در هر بخش به ترتیب 0.036، 2.27 و 0.341 مشخص گردید. در تحلیل متن، پرسش‌ها و تصاویر کتاب جامعه‌شناسی(3)، به ترتیب 1048، 136 و 201 عبارت مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان درگیری ذهنی در هر بخش به ترتیب 0.085، 0.250 و 0.477 محاسبه گردید. این نتایج بیانگر غیرفعال بودن، متنِ کتاب جامعه‌شناسی(1)، متن و تصاویر کتاب جامعه‌شناسی(2) و متن و پرسش‌های کتاب جامعه‌شناسی(3) می‌باشد. در ارزیابی کلی از سه کتاب با بررسی 4301 عبارت میزان درگیری ذهنی کل محتوای مورد بررسی 0.122 محاسبه گردید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که متون کتب جامعه‌شناسی متوسطه دوم غیرفعال تنظیم شده‌اند.

کلیدواژه‌ها