بررسی تأثیر محیط آموزشی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان مدارس ابتدایی(مطالعه موردی شهر سوق)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

2 کارشناس ارشد جامعه شناسی

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

چکیده

چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر محیط آموزشی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سوق در استان کهگیلویه وبویر احمد است. روش این پژوهش با توجه رویکرد کمی، با توجه به هدف کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی شهر سوق که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول تحصیل بودند و تعداد آن ها 700 نفر است.برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 248 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه یادگیری دانش‌آموزان و پرسشنامه محیط آموزشی است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spssو از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(رگرسیون خطی) استفاده شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین محیط آموزشی (فضا و امکانات و منابع انسانی) و یادگیری دانش‌آموزان تأثیر معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها