جایگاه آموزش هنر در برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان (نمونه: کاربرد سواد هنری در ترسیم نقشه‌های توپوگرافی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان

10.48310/rsse.2024.15743.1179

چکیده

دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر اسناد بالادستی و به ویژه ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین و اساسنامۀ خود، از سال 1394 عنوان رشته‌های تحصیلی را از دبیری به «آموزش» تغییر داد تا تأکیدی مضاعف بر کسب شایستگی تربیتی موضوعی (PCK) در کنار سایر توانمندی‌های عمومی و موضوعی دانشجومعلمان داشته باشد. از این رو، کسب «سواد هنری»، برای ایجاد حس زیبایی‌شناختی، پرورش خلاقیت‌های هنری و تفکر فلسفی و نگرش صحیح در اذهان و رفتار فراگیران، به عنوان یکی از ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت با اضافه شدن درسی جدید با عنوان «کاربرد هنر در آموزش» به برنامه‌های درسی دانشگاه مورد تأکید قرار گرفت. یکی از این برنامه‌های درسی رشتۀ «آموزش جغرافیا» است. بر اساس اهداف مندرج در این برنامه، دانشجومعلمان با دانش، تفکر و مهارت‌های جغرافیایی آشنا می‌شوند تا نگرش آنها نسبت به موقعیت جغرافیایی و محیطی، بهبود باید. با اینحال، شاید یکی ازچالش‌ برانگیزترین موضوعات پیشِ روی آموزش جغرافیا را بتوان تاکید بر دانش ومحفوظات دانست که رشد تک بُعدی فراگیران را فراهم می‌کند. یافته های پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی بدست آمده نشان می‌دهد، تقویت «سوادهنری»، با بهره‌گیری از عناصر و مولفه‌های مختلفی چون، بافت، زمینه، رنگ، تصویر، ساخت ماکت، مدل، و ترسیم نقشه‌های جغرافیایی در ترسیم و آموزش نقشه‌های توپوگرافی، ضمن کسب سواد جغرافیایی، می‌تواند منجر به تقویت مبانی شناختی، نگرشی و مهارتی فراگیران شده و دانشگاه فرهنگیان را بیش از پیش به اهداف مندرج در برنامه‌های تعلیم و تربیت موفق نماید.

کلیدواژه‌ها