بررسی وضعیت پژوهش‏های تطبیقی در حوزه مطالعات اجتماعی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس گروه علوم اجتماعی پردیس زینبیه پیشوا دانشگاه فرهنگیان

10.48310/rsse.2024.15464.1176

چکیده

یکی از مهم‏ترین نکات در طراحی و اجرای هر پژوهشی، انتخاب روش مناسب و متناسب با موضوع و اهداف پژوهش و قابلیت اجرایی آن روش است. حال آیا می‏توان واحدهای انسانی و واقعیت‏های اجتماعی (جوامع، فراورده‏های ادبی و انسانی، سبک‏های هنری، قواعد اخلاقی و حقوقی و... ) را به شکل تطبیقی بررسی کرد؟ فراورده‏های انسانی و اجتماعی نه آنچنان شبیه هم هستند که نتوان ویژگی‎های خاصی برای هر کدام قائل شد و نه آنچنان یگانه هستند که نشود جنبه‏های مشترکی بین آن‏ها کشف کرد. مسئله‏مندی پژوهش حاضر این است که در چه مواردی و چگونه می‏توان روش تطبیقی را به کار بست و وضعیت پژوهش‏های صورت‏گرفته با روش‏شناسی تطبیقی(تطبیق‏پژوهی) در حوزه مطالعات اجتماعی در ایران چگونه است؟

روش‏شناسی: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- تحلیلی است که بر حسب هدف جزء پژوهش‏های کاربردی، و بنا به ماهیت داده‎های آن، در دسته تحقیقات کمی و بر حسب روش گردآوری داده‏ها جزء روش‏های اسنادی قرار می‏گیرد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مجلات با برچسب «علمی- پژوهشی» است.( 5161 مقاله علمی-پژوهشی)

یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که بیشترین تحقیقات مبتنی بر روش‏شناسی تطبیقی به ترتیب فراوانی مربوط به: 1. «ادبیات و زبان‏ها»، 2. «حقوق»، 3. «علوم دینی»، 4. «هنر»، 5. «مطالعات اجتماعی»، و... می‏باشد. همچنین در حوزه مطالعات اجتماعی ایران بیشترین مجلات علمی- پژوهشی‏ای که حاصل اینگونه پژوهش‏ها را منتشر کرده‏اند به ترتیب عبارتند از: فصلنامه‏های 1.«زن در فرهنگ و هنر»، 2. «مجله جامعه‏شناسی ایران»، 3. «علوم اجتماعی(دانشگاه علامه طباطبایی)»، «زن در توسعه و سیاست»و «مطالعات فرهنگ- ارتباطات»... .

کلیدواژه‌ها